Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, december 22, 2011

Rättegång i Etiopien



Mycket man kan vara tacksam över. T.ex oberoende domstolar.
När Johan Persson och Martin Schibye igår fälldes för intrång och terrorism, verkade alla eniga om att det inte handlade om en bedömning i sak, utan om en "politisk rättegång". Dvs en bricka i den etiopiska regimens maktutövning.
Blev bestört när jag hörde nyheten, och hade den i bakhuvudet under dagen.
Och betänksam, när jag inser hur många liknade händelser som inte gör mig bestört.

Det mesta blir visst på samma tema för tillfället. Om att bry sig, om att bli engagerad, om att inte bry sig, om att inte bli engagerad, om att bara bry sig om somligt, om somliga, om att verkligen inte bry sig om somligt, om somliga …
En sak är säkert. Det är känslorna som styr. I bästa fall rycker förnuftet ut när det blir för många inte och bara.


Mer om tacksamhet

3 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Jag som minns blogginlägg dåligt har en aning om att intuitionen sa att de skulle friges.

Vilket som. Är inte detta en orsakskedja som börjar i imperialismen? OM Etiopien skulle frigett svenskarna så kan det tyckas som en svaghet gentemot västvärlden och gör det svårt att påvisa att man är en självständig och självtänkande nation. Myterna styr oss fortfarande väldigt mycket.

Om jag hade styrt Etiopien hade jag dömt, och sedan förvisat dem för att visa den goda viljan. Det finns oftast mjuka vägar i konflikter och ju fler räddade ansikten desto bättre.

För övrigt känner jag med de drabbade familjerna…

ERIC SECHER sa...

Olof,

Du har rätt, jag trodde på frigivning. Borde ha tillstått det.

Inlägget hette "På slak lina igen,igen och igen" och jag kallade det en "föraning".
Det började med Tranströmer och sedan Sverige - Holland i fotboll. Det var Realist som ville benämna detta för "intuition", inte jag. Därefter utbröt en lång diskussion om vad som menas med intuition. Jag ville koppla ihop intuition med erfarenhet, så icke R.

Så när du skriver att min intuition svek så känns det rimligt, utifrån min definition. Jag har noll erfarenhet som kan tillämpas på den här rättegången . Men även föraningen var felaktig …
(oj vad långrandigt :)
http://ericsecher.blogspot.com/2011/11/pa-slak-lina-igen-igen.html

Tror verkligen du har rätt om arvet efter imperialismen. Och om förlorade ansikten, och mjuka vägar (taoism).

Ja, det här lockar verkligen fram medkänslan.

Ska borra lite mer i det där med intuition, känns som ett viktigt "begrepp".

Onkel Olof sa...

Kanske var din intuition rätt vid den tidpunkten. Men framtiden är ju bara en massa "om", och det har flutit mycket vatten under bron sedan dess.

Intuition borde, rent teoretiskt sätt, vara väldigt kortsiktig. Inte något man använder för att spå vädret på julafton 2015.