Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, december 22, 2011

Rånarjakt



Inledde julhandlardagen med att passera Brunkebergstorg och hälsa på ockupanterna. De är uthålliga, och inställda på att övervintra. Satt i ett av militärtälten, vi diskuterade isoleringen av marken, då det plötsligt brakade löst, med sirener, tjutande däck och så en kraftig smäll. Vi rusade ut, och fick bevittna avslutningen på en dramatisk biljakt. Frågade mannen intill mig, iklädd stickad luva, vad som hänt.
- Hela regeringen är skjuten, Reinfeldt, Borg, allihop.
- Va, är det sant ?
- Ja, allihop.
Samtidgt började en helikopter sväva precis över våra huvuden. Det verkade onekligen vara mer än vanlig rånarjakt. Såg ansiktet på den infångade, som nu låg pressad mot asfalten av ett tiotal poliser. Han var skrämmande lik Christer Petttersson.

Jag levde rätt länge i villfarelsen att Sverige åter drabbats av ministermord. Och kom på mig med att inte bli särskilt upphetsad. Det finns värre ? Varje  dag, hela tiden ? Ockupanten i tältet verkade inte bry sig alls.

Inga kommentarer: