Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, december 16, 2011

Om 100 år



Det dimper ner ett nyhetsbrev från Klimataktion. Kommer på mig med att sucka, att känna " jag orkar inte mer ". En obehaglig och skamlig känsla.
Så jag öppnar, och läser bl.a den gröna tankesmedjan Cogotis sammanfattning av Durban (Richard Warlenius). Och känner mig, trots allt, glad och stärkt av slutorden:
Att bygga en global systemkritisk rörelse på solidarisk och ekologisk grund framstår därför som huvuduppgiften efter Durban. 


Elisabet Strand är talesperson för Klimataktion. Hon avslutar sin betraktelse (" Nu kryper allvaret in under skinnnet ")  med orden:
Vi är nog många som skulle vilja ge efter för sorgen och besvikelsen. Kanske gör jag det en stund. Men sen tänker jag på Lotta (som hon berättar om i texten) som är 19 år och på alla andra unga och barn i världen. Jag skall inte släppa taget !


Och så bokar jag in den 25 januari kl 18.00 på ABF:

Är världen beboelig om 100 år ?
Huvudtalare Johan Rockström.
Moderator Ulf Wickbom.

16 kommentarer:

Onkel Olof sa...

klart man kan bo här om hundra år, men inte på samma sätt som idag. Nödvändig anpassning…

ERIC SECHER sa...

Olof,
ska vi ses den 25 januari på Sveavägen … och sen svinga några bägare … passa på innan anpassningen börjar på allvar ..?

Roland o Realist
vad säger ni ? självklart står jag för alla kostnader, inklusive sjukvård i händelse av handgemäng :)

Halvan

Halvdan sa...

Har sett :-)

Roland

Roland Lidén sa...

När jag häromdagen blandade ihop mitt förstånd, på Klotet, med Johan Rockströms inteligens, så blev det så här tokigt.

Det krävs en omfattande opinionsbildning för att skapa acceptans för ett globalt, neutralt beslutsorgan med hela mänskligheten som uppdragsgivare. Det kan låta utopiskt, men är nödvändigt med tanke på det nuvarande politiska systemets oförmåga att lösa flera av mänsklighetens gemensamma problem. Klimatförändringen är sannolikt, mest allvarlig, men endast en av många globala miljöutmaningar som mänskligheten har att bemöta.

Frånvaron av ett Klotförstånd under vars vingar, Kulturer på Jordens långsiktigt hållbara villkor, kan Gro, växa och Frodas, är nog det Allvarligaste Handikapp, som Människorna har drabbats av Under Jordens och Tidens (under)gång!

Varför inte använda, söndagen till att fundera på ett och annat!

MVH / Roland

Onkel Olof sa...

Ska seriöst kolla mitt schema, även om jag tror jag har ett viktigt möte i Eslöv dagen efter, så det kan bli tight.

Återkommer i frågan.

ERIC SECHER sa...

Man sover så gott på natt-tåget till Malmö, praktiserade det på 90-talet ..

ERIC SECHER sa...

Roland,

Ordning o reda !

Öl den 25 januari ?

Roland sa...

Eric den envise.

Kommer gärna.

:-)

Roland

ERIC SECHER sa...

Roland,
Va roligt !

Onkel Olof sa...

Va fasen! jag vill inte vara den enda svikaren med klotförstånd. Ska kolla om jag får ledigt. Siktar på att komma.
Stockholm lär vara fint i januari :)

Realist sa...

Sorry, jag faller på begreppet ÖL. Jag dricker inte alkohol. För det måste väl till om det ska bli någon sjukvård, hi hi.

Men jag tackar som ödmjukast & går ner på knä för din inbjudan.

Vara icke synas är väl kanske inte direkt hämtat ur tao, men jag tycker det är tao.

/ Realist

ERIC SECHER sa...

Realist,

ÖL är bara uttryck för "vi ses". Jag håller mig nog också, en vardag som denna. Rockström brukar hålla reda på begreppen. Klart vi syns !

ERIC SECHER sa...

Olof,

Håller tummarna !!

Roland sa...

Onkel Olof.
Liksom Olof och Onkel begynner med stor bokstav så begynner också Klotförstånd med stort K.
Hoppas Du Kommer!
ERIC, han stavar sig fram i stor stil, hela vägen han!

Roland

Onkel Olof sa...

Jag siktar på att komma, Roland.

Realist
Jag tycker alkoholfritt är ett gott alternativ för att alla ska kunna komma...

ERIC SECHER sa...

Kanon !