Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, november 26, 2011

What would Jesus buy ?



Tipsad av Göran Hådén, att den köpfria dagen kan bli ringar på vattnet och inte enbart ett endags-jippo, tog jag mig i motvinden till Midsommarkransen och biograf Tellus. Vilket i sig var en upplevelse. Slingriga gator med sagolika fastigheter , 20-tal ? Den över hundraåriga biografen är ett mellanting mellan Drottningholsmteatern och Bio Rio. Min potatisodlarkopmpis Andreas följde med, han var hemmastadd och satte oss längst fram med fötterna på scenen.

Filmen då ( 1.31 h ) ? En desperat utshoppad amatör - Michael Moore, som med sin Stop-Shopping-kör åker runt i decemberkalla förenta stater och våldgästar kyrkor och köpcentra med sitt "enkla" budskap. Det går så där. Hans tillkortakommanden tycker jag är en styrka.
Han går upp i sin upplysta pastorroll, men är också lågmält lyssnande. Som när han och hustrun diskuterar med en lokal klädhandlare ( i femte generationen), på väg att konkurreras ut av multinationella klädkedjor, vilka  tillåter sig att importera plagg sydda av asiatiska sömmerskor ( som arbetar 7 dagar i veckan, 19 timmar om dagen, vid 13 tretton års ålder är de " sick and exhausted").
Filmen är varm och äkta. Och  förstärker känslan av att det inte räcker med enstaka "predikanter", utan att vi alla måste hjälpas åt att värna om det som är viktigt.

2 kommentarer:

Onkel Olof sa...

...och så går köpfria dagen till natt.
När jag skriver detta sitter jag i mina gamla joggingbyxor som jag ännu inte slängt :)

ERIC SECHER sa...

:)
(Har syndat - två CD Crosby Stills Nash and Young ..)