Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, november 22, 2011

Skärpning !



I somras stod jag för bedriften att uppfatta närmsta grannens hjärtinfarkt som magsår. " För snickaren kan alla problem lösas med en hammare ..".  Efter en veckas "behandling" med LOSEC var B riktigt dålig, ambulansen kom i grevens tid.
I helgen var det dags igen. Det var kafferep hos B, som repat sig fint efter "riktig" behandling på Södersjukhuset. Gamla fröken R var där. Hon har bensår, går med rullator och har daglig tillsyn av distriktssköterskan. För en vecka sedan såg jag henne pinna på utan större besvär, nu kunde hon knappt resa sig från kaffebordet. Benen vara dolda under de strama lindorna, men fröken R var ändå vid gott mod och tog av kakorna. Vi diskuterade hennes smärtstillande medicinering, att jag skulle kontakta distriktsköterskan på måndag osv. För en stund sedan fick jag höra att hon dagen därpå transporterades akut till Södersjukhuset. Bensåren var kraftigt förvärrade, sänkan över 200, och troligen var det lunginflammation.
Gamla människor gör sitt yttersta för att inte klaga, sitt allra bästa för att leda "doktorn" på villospår. Det borde jag veta vid det här laget.
Nästa gång grannarna kallar blir det väl ambulans för minsta urinvägsinfektion ..
BILD: "Rullator-race" - något att se fram emot ?

2 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Man vill ju inte vara till besvär, har man hört från mången gammal människa.

Roland sa...

*****
Hej Eric
Du saknar ofelbarhetssyndromet
och verkar inte sakna det heller. :-)

När jag tänker på ärliga politiker,
så går mina tankar tillbaka till
Tage Erlanders dagar.