Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, november 21, 2011

The revolution is love



Titeln kanske låter alltför new-age-betonad. Men den fem minuter långa filmen ger en bra beskrivning av vad Occupy - rörelsen syftar till. Den problematiserar, att alla sitter fast i ett penningstyrt tänkande, samtidigt som den tar udden av skenbara motsättningar.

Those in the top get a compensation for the loss of connection , of community, of initmacy, of meaning. But everybody wants to live a life of meaning. Today we live in a money-economy, where nobody depends on the gift of anybody, because we buy everthing. You don´t really need anybody … But we are here to give, that´s what give us meaning…

Nu har jag hört den tre gånger, det blir kanske fler.
This is so much more convincing than capitalism, I´m sorry.

New Generosity

4 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Precis när jag läser detta ser jag på ett reportage om bostadsmarknaden i Sverige.

Det finns mindre bra investeringar med. Hur fasen kan man betala 2 mille för en etta på 30 m2?

Bankens eller köparens pris?

ERIC SECHER sa...

Sorgligt hur snabbt man trubbas av… reagerar inte alls när jag hör siffran ..
Det finns en känsla i att äga, hyresrätten är en annan slags känsla - jag tror på den senare, den där som vi är på god väg att skrota.

Onkel Olof sa...

Att äga sin lägenhet är inget fel, kan vara en riktigt bra investering, men jag förvånas över hur mycket folk är beredda att lägga. 1% höjning på 2 miljoner är 20 000kr. Det finns en risk att räntan höjs med det inom rimlig framtid.

Det kan bli grekiska proportioner om inflationen sätter fart…

ERIC SECHER sa...

Då får man skaffa sig en hyresrätt, om det finns några kvar ...