Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, november 03, 2011

Min framtida pension


Idag kom det ett grönt kuvert i brevnedkastet. Grön färg för tjänstepension, orange färg för allmän pension. Det gröna väcker inte riktigt lika starka känslor av obehag.
På sidan två står det med stora bokstäver: DIN FRAMTIDA PENSION ÄR VIKTIG.

Jag förstår att inkomsten kommer att bli betydligt lägre efter pensioneringen. Det kommer att bli en påtaglig försämring. Om man redan innan pensioneringen har det knapert, då är förstås "din framtida pension viktig ". Om man trots försämringen inte kommer att få det knapert - är det fortfarande en viktig fråga ?
Ska kanske inte vara för säker, men tror inte några pensionspengar i världen går upp mot en skaplig hälsa och välgång för barnen. Om ödet sen vill göra mig till morfar, då är jag beredd att klara mig på enbart folkpensionen (som det hette på den gamla goda tiden..)



                                                       VIKTIG INFO

Inga kommentarer: