Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, november 01, 2011

Gräv där du står



Hur stort är den enskilda individens handlingsutrymme i samhället ? Hur mycket plats får man ta i det offentliga rummet, och finns det inte tusentals ytor av ogräs, skrot och grus i stadsmiljöns randområden som bara väntar på ett bättre öde i form av odlingar med ätbara grönsaker och vackra blommor ?
Undrar konstnärinnan Annelie Wallin, som just nu ställer ut på ID:I galleri, Tjärhovsgatan 19.

Bl. a med en film, som visar hur hon " olovligt " planterar blommor kring ett träd utmed en trafikerad väg i västerort. Två dagar efter den olovliga planteringen är kommunen på plats, med grävskopa och allt. Och vad gör de ? Gräver upp, och återställer ordningen ? Nej, de lägger ut jord, slätar till, och t.o.m krattar fint runt planteringen !


Vackert exempel på goda cirklar, på hur positiva handlingar lockar fram nya positiva handlingar ?
Konstnärinnan har ingen aning om hur snacket gick på kommunen. Skönast så ?



11 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Finns en kommun i Storbritanien där man odlar grönsaker på offentliga platser. En mycket god idé.

ERIC SECHER sa...

Det prunkar nog lite varstans (men det blir liksom inte riktiga nyheter..), Detroit o Havanna t.ex, läste jag i good news magazine n:o 1 - "Stadsjord"
http://www.goodnewsmagazine.se/wp-content/uploads/2011/06/GOO004_GNM_omslag.jpg

Realist sa...

Städer är ingen god idé.

/ Realist

ERIC SECHER sa...

Vad gör vi med städerna, som redan finns ?

Realist sa...

Konstaterar att de inte är en god idé.

/ Realist

ERIC SECHER sa...

Vad gör vi med städerna, som redan finns ?

Realist sa...

Låter bli att bo i dem!

/ Realist

ERIC SECHER sa...

Realistiskt: Jag bor och jobbar i staden. Vad gör jag ?

Onkel Olof sa...

Fortsätter jobba och bo i staden. Den finns ju där. Onödigt att inte använda det som finns.

Realist sa...

Det är inte frågan om vem som bor där. Städer är ingen bra idé, vare sig man bor eller jobbar där.

Vad du gör är upp till dig.

/ Realist

ERIC SECHER sa...

OK.
1. Städer är ingen bra idé
2. Jag bor och jobbar i staden.
3. Jag väljer att bo kvar.
4. Jag väljer att acceptera en dålig idé ?

"Låt inte det bästa bli det godas fiende" ?