Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, november 25, 2011

En köpfri dag



Tveksamt om jag får till den här argumentationen.
Är en hängiven skeptiker till konsumtionssamhället. Vet inte vilket argument som väger tyngst, miljöeffekterna eller den inbillade lyckoeffekten. Båda.
I morgon är det en köpfri dag. Vad vore självklarare än att ropa hurra, och tycka att det blir en utmärkt påminnelse för alla (oss) som springer i hjulet. Men jag känner inte så. Det blir ett av alla jippon, som man har glömt på måndag. I sämsta fall med lite bättre samvete.
Bättre att göra som Monica, och verkligen "tagga ner", en längre tid. Då kommer nog insikterna krypande ..

6 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Kanske en systemkamera i morgon då?

Jag håller med om att jippon ofta bara har omvänd effekt. Monica är, i sanning, ett bättre föredöme…

Göran Hådén sa...

En köpfri dags blogg, hemsida, facebooksida och twitter ser till att hålla dagens mål levande resten av året också :)

http://www.enkopfridag.wordpress.com

ERIC SECHER sa...

Göran,

Tack för tips !

Kaste här eller kaste selv hade jag sett på Schlaug.se. Hudreklamen "It´s not worth it" var ny - underbar.
Vet inte hur många gånger jag har fäktats (utan att få något medhåll) för att man/vi måste lära av den kommersiella världen hur man säljer. Det räcker inte med att vädja till förnuftet, om man skall påverka en varelse/djurart som styrs av känslor.

Occupy S har generalförsamling kl 14, men det blir nog Hägersten :)

ERIC SECHER sa...

Olof,
Kanske köper jag mig en systemkamera idag. Och ägnar resten av dagen åt att reflektera över vad det betyder att konsumera. T.ex i Hägersten.
Hyckleri ?

Onkel Olof sa...

Tycker jag inte.
Eftersom du outröttligt arbetar för en bättre värld, kanske det blir köpet som förtydligar för oss andra.

Kan visa sig vara en god investering.

ERIC SECHER sa...

Will see :)