Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, oktober 07, 2011

På slak lina


Den som lämnar den förnuftiga allfartsvägen går på en slak lina …

Morgonfika på Munken, tidningarna spekulerar som vanligt i årets nobelpristagare. Tranströmer är numera otippad, vilket kan vara gynsamt, menar DN.
Så är det en röst, bara i mitt huvud, som plötsligt säger; - I år får han det !
Kändes riktigt obehagligt, när beskedet sedan kom.

Jan Cederquist har skrivit ödmjukt och sympatiskt om allt det där vi uppfattar som vidskepligt, i Slumpen är ingen tillfällighet.


Vem kan säga vad som finns och inte finns i det stora okända fältet ? Kanske finns där krafter som påverkar  händelser, men inte på det mekaniska kugghjulssättet, utan på ett sätt som som har med energi, information, känslor och intentioner att göra.


Romanska bågar

                                               Hoppas han blev glad för utmärkelsen

15 kommentarer:

Realist sa...

En röst? Jag kallar det intuition.
Min intuition sa mig att det blir Transtömer som får det i år, bara några timmar innan beslutet kom.
Jag blir inte rädd.

Det borde inte du heller bli

/ Realist

Onkel Olof sa...

Kanske har "de mångas önskan" påverkat fler än dig...

ERIC SECHER sa...

Realist,
Nja. Intuition är för mig en känsla som svårligen (kan) kläs i ord, men som i princip alltid kan härledas till att man har en lång erfarenhet som går att smälta samman, ordlöst, i ett givet ögonblick. Det här är något annat, inte alls lika begripligt ..

Nyanser är viktigt. Jag skrev obehag, inte rädsla. Skulle jag skriva om det skulle jag nog lägga till överraskning, fascination. Men obehaget finns där, eftersom det här är något som jag omöjligt kan ha någon intuitiv känsla för. Och högre makter har jag hittills inte velat tro på…

(Har möjligen återgivit det hela lite felaktigt. Det är inte någon främmande röst, utan jag hör mig själv säga/tänka - i ÅR får han det. Men det kanske inte gör någon skillnad.)

Onkel
Akademin är i sitt beslut knappast opåverkade av "de mångas önskan". Men det här var något annat, som inte handlade om min eller någon annans önskan, utan "vissheten" att just i ÅR, av alla tänkbara år, får han det.

F.ö. I en förnuftig värld så här de här utläggningarna inte mycket värda, eftersom jag inte skrev ner mina intryck INNAN tillkännagivandet kom.

Onkel Olof sa...

Men ibland kan man märka ett "kollektivt medvetande" och du verkar inte ensam i din föraning.

Tankar kan vara kraftfulla ibland, och som sagt många hade nog ganska lika tankar igår. Inte minst Svenska Akademien...

Som Pudeln sa...

Allt som inte är lönsamt utrotas långsamt.
Sedan går de snabbare för det som är lönsamt.
Samexistens är inte att tänka på.

GUD är galen.
Bevis!
Bush fick frågan.
Vem har gett dig rätt att gå in i Irak?
Presidenten svarade på sitt avväpnande pojkaktiga sätt:
"det har GUD givit mig."

Andra genomtänkta uttalande från samme man är:
"Ett tredje världskrig är inte uteslutet."
"Krig är vitaliserande för en nation."

Min förståelse för dig minskar i samma takt, som din förståelse för Bush ökar!!!

ERIC SECHER sa...

OO,
Kollektivt medvetande är ett spännande begrepp… att det även omfattade akademin, ja, du har en poäng ..

Som Pudeln,
Mycket på en gång, men inget om TT eller föraning ?

"Förståelse för Bush." Vad jag vänder mig emot ( i inlägget What´s the difference) är svartvita, förenklade, kategoriska, förlöjligande, dömande omdömen om (med)människor. Och oviljan att åtminstone försöka förstå vad som ligger bakom olika slags beteenden. Därifrån är steget kort till främlingsfientlighet och rasism.
Vilket inte, på något vis, utesluter att vi lugnt och stilla kan konstatera att G Bush inte var någon bra president. Och vi kan lika lugnt konstatera att uppgiften att vara USA;s president är ett omöjligt uppdrag (säg någon som lyckats). Det är också uppenbart att fredspristagaren B Obama inte motsvarat förväntningarna.
Att plocka ut lösryckta citat är knappast något ärligt försök att förstå andra människor. Att tänka i termer av makt, grupptryck och rädsla leder nog längre.

/ANONYM sa...

Lösrykta citat
eller
FÖRRYCKTA UTTALANDEN?

ERIC SECHER sa...

ANONYM,

1. Vet inte
2. Kan mycket väl vara både och.

"Ett tredje världskrig är inte uteslutet."
"Krig är vitaliserande för en nation."

Om man läser dessa uttalanden, och försöker lägga alla föreställningar om Bush åt sidan, så finns det en mängd tolkningsmöjligheter, som är beroende av när, var,hur och i vilket sammanhang.
Att ett tredje VK inte var uteslutet var väl vad de flesta tänkte efter 9/11.
Uttalandet om " vitalisering " kräver verkligen att man vet sammanhanget, lösrykt i ordets sämsta bemärkelse.
(Bland miljövänner finns liknande tankegångar, att krig och riktig förödelse är enda sättet att åstadkomma ett "uppvaknande")

Är du nyfiken på att förstå hur dessa uttalanden kommit till ? Eller nöjd med att kunna bekräfta föreställningen om Bush som "den onde" ?

(Lösrykt - inte lösryckt - tack)

Roland Lidén sa...

Vad ska vi förvarna om,
Den ekonomiska kollapsen, den mentala kollapsen, klimatkollapsen.
Råvarukollapsen. Energin.

Ingen litar på någon annan, knepigt blir det.

Skulle vi inte kunna beskriva detta
och kanske visa en väg framåt!

Roland Lidén sa...

Jag vet hur dessa uttalanden kommit till.
För många år sedan så gick en bonde men sina tre söner över till sin granne som hade en son och förslavade dessa som fick bygga upp makt hos sina nya herrar.
Strävan efter makt spred sig som en löpeld över jorden.
Erövra eller dö.

Vid tidens slut, så vaknar många.

Nukleära vapen, biologiska vapen, kemiska vapen. Befolkningsökning,
konsumtionsökning av produkter med inbyggd föråldring. Spionsatelliter.

Jag anser att trede, Onkel, Eric o Bush är galna!

ERIC SECHER sa...

Roland Lidén,

Jag talar om viljan att förstå hur andra tänker och fungerar, om hur lite man vet .

Om man under lång tid haft ett respektfullt meningsutbyte, om man otaliga gånger konstaterat att man har en liknande syn på världen, om man av den personen blir kallad GALEN, då blir det (mitt i bedrövelsen) uppenbart hur lite jag vet, att jag inte känner denna person särskilt väl.
Men man skall leva som man lär, som Olof brukar framhålla. Jag undrar verkligen, vad som ligger bakom ett sådant angrepp.

Roland Lidén sa...

Kan det vara en jättedjup bedrövelse över tillståndet i människans värld.

Kan det vara en känsla av att det är för sent.

Trots allt försöka sluta jordens kretslopp.

Arbetarpojke maktlös.

Mitt förstånd räcker inte till.

Mina kunskaper räcker inte till.

Min kulturella självkänsla orkar inte övertyga den kallhamrade omgivningen om nödvändigeten av att skapa kulturer på Jordens villkor.

Eric, om dig tycker jag väldigt bra.

För fyrtio år sedan blev jag medveten om att vi är på väg att förstöra den enda jord som vi kan leva på.

På mitt taffliga sätt försöker jag berätta om detta för mina medmänniskor.

Det blir alltid fel!

Hur ska jag göra?

Med vänlig hälsning!

Roland Lidén

ERIC SECHER sa...

Roland,

Stort tack för ditt svar !

Kunskaper och förstånd har du så det blir över.
Jag tror att du, precis som jag, borde gå från ord till handling. I ditt fall med det uttalade syftet att bli av med en del av ångesten. Med så mycket ilska och förtvivlan kanske Greenpeace ligger bra till ?

Eric

Realist sa...

Intution har inget med erfarenhet att göra.

Intution är känsla för att se det som inte går se, för stunden eller inte alls


Realist

Anonym sa...

Eric

Stort tack för ditt svar !

Roland