Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, oktober 26, 2011

Det är handlingen som räknas.



Av när och kär har jag fått Fredrik Reinfeldts installationsstal på partistämman. Ett tal om att lyssna, om nyfikenhet, gemenskap och allmännytta. Om att sätta människan främst. Noterar att ordet "individ" inte längre finns med. Moderaterna vill inte (längre) kopplas ihop med "individualism", egensinne eller den starkes rätt ?
Om detta är det den sanna bilden av moderaterna, då behövs inga fler partier.

Birger Schlaug fångade upp Reinfeldts oro för konsumtionshets. Och fick, tillsammans med Maria Ludvigsson (SvD) spekulera i radion hur denna oro skulle tolkas. Ledarskribenten verkade inte så begeistrad, " konsumtionskritik är en existentiell och filosofisk fråga, som inte hör hemma i politiken ".
Så långt räcker det moderata lyssnandet ?

Jag blir inte klok. Eller också är jag redan klok ? Vill inte bedöma främlingar efter hudfärg eller religion, eller vad som står i deras koran. Och jag vill inte bedöma moderater efter vad Fredrik Reinfeldt säger på partistämman. Det är handlingen som räknas.


För den som är road av att studera Per Schlingmanns marknadsföringskonst kan det vara spännande att notera hur ofta moderater framöver kommer att använda de "nya" nyckelorden "lyssnande", "nyfikenhet" och "gemenskap".

4 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Bara att rösta blått då!
Eller?

ERIC SECHER sa...

Ja, om det är den sanna bilden.
Sökes: Den röde Schlingmann.

Onkel Olof sa...

Kan den här bilden vara sann:

http://www.svenskbladet.se/vetenskap/index.php?alias=adalen_31___bildt_schlingmann_och_arkelsten_skyddade_strejkande_arbetare_mot_militarens_kulor.html

:)

ERIC SECHER sa...

:) :) :)

Eftersom jag hela tiden måste vara så himla allvarlig;
Ådalenbilden går ingen på, men Fredrik Reinfeldts tal, det köper de flesta. Det är allvarligt.

:( :(