Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, oktober 11, 2011

En galen värld



"Numera min ventil i en girig och galen värld".

På Ersta utför jag ett enahanda och halvkvalificerat arbete.
För det får jag 439 kronor i timmen.
Den här veckan smårtrivs jag i Norrtälje, där det fattas folk, och utför enkla ingrepp.
För det får jag 710 kronor i timmen.

För 710 - 439 = 271 kronor ggr 40 tim = 10.800 kronor ggr 4 veckor 43.200 ggr 12 månader =
518.400 kronor - 50 % i skatt = 260.000 kronor


vilket är lika med c.a

500.000 doser mässlingsvaccin
eller
40.000 malariaförpackningar

12 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Förstår inte vart du vill komma. Tänker du donera din extra inkomst för inköp av malariamedicin? I så fall bugar jag inför dig.

I annat fall är det bara att gratulera till god förtjänst av yrkesutövning…

ERIC SECHER sa...

Tyckte jag för en gångs skull jag var alldeles glasklar …

Olof,
Världen är så orättvis. För en mindre kvalificerad, och mer roande, uppgift får jag nästan dubbelt så mycket betalt, samtidigt som vissa sliter i sitt anletes svett för en bråkdel.
Det starkaste intrycket från den sista Etiopienresan var just hur oerhört hårt folk sliter, uthålligt utan att klaga, samtidigt som vi gärna uppfattar att de drar benen efter sig och "har sig själva att skylla".

Skulle gärna ha en mer layed-back philosophy, men kommer inte runt orättvisorna. Gör du ?

Onkel Olof sa...

JA!

Onkel Olof sa...

Om du känner att du är en del av orättvisorna, så har du alla verktygen att visa att du menar allvar med en önskan om förändring.

Man kan inte både ha kakan och ha kakan. Dom som sliter anklagar inte dig för att du har det gott. Men du anklagar dig själv för ditt eget välstånd, vilket också kan upplevas som ett skryt över vad du faktiskt tjänar.

Om du verkligen menar allvar med orättvisan så be din chef skänka merparten av din lön din Världens barn eller WWF eller något som lindrar samvetet. Sänk din konsumtion och dina levnadskostnader och känn dig lycklig och rättvis.

ELLER

Var tacksam varje kväll du lägger dig i en varm säng utan att vara hungrig, och tacka de högre makterna att det inte var just dina släktingar som sköts ihjäl idag.

Känn glädje över att du kan blogga om orättvisorna på säkert avstånd och för allt i världen sluta gnäll. Det är bara patetiskt...

Onkel Olof sa...

Allt hans vetande lärde honom hur lite han egentligen kunde. All hans visdom fick honom att förstå den sorg som han bar med sig. När hans andlighet växte insåg han att sorg, kunnande och tvivel, var grunden för att förstå lyckan. Olycka, var bara en jämförelse av lyckan och existerade egentligen inte i sig själv. Trots det kunde han ofta känna sig olycklig i sin lycka och den tröst hans visdom och kunnande skulle bistå med,
kunde han klara sig utan...

Ur min pågående bok. Känns relevant.

ERIC SECHER sa...

Olof,

Nya boken låter spännande. Relevant, absolut.

Förstår din kritik. Inte minst i skuggan av vårt återkommande "lev som du lär".

Stora orättvisor kan (av somliga ...) upplevas som frustrerande. Att konkret lyfta fram vad mitt överflöd skulle kunna göra för att minska dessa orättvisor - skall det kallas "patetiskt gnäll" ? Vad sägs om "inspirerande upprop" ?

Det handlar INTE om att JAG ska bli av med MITT dåliga samvete, eller att JAG skall få FRID i MIN själ. Det är ointressant. Utan det handlar om att vi ALLA skall uppmuntra varandra att, mitt i detta egoismens tidevarv, våga vara SOLIDARISKA med de som dragit nitlotterna. Och för hundrade gången; vi är sociala varelser, dvs man gör så mycket hellre och lätare det som också andra gör.

Hör gärna mer utförligt hur DU "kommit runt" det här med orättvisor. Vi hamnar alla till slut i "den varma sjön" ??

Onkel Olof sa...

Av de fattiga lärde han sig generositet. Av de rika lärde han sig vikten av snålhet. Om rikedom är måttet på hur mycket du kan ge, så finns det inga rika i världen...
(samma bok)

Rättvisa är inget jag eftersträvar längre, eftersom den på många sätt inte kan mätas och inte fyller något syfte mer än att jämföra och skapa ångest. Vi kanske har det materiellt väldigt bra, men det har bara skapat en ångest av fylla vår tid, som vi tidigare kämpade för att överleva, med tom mening.

Många barnarbetare kanske känner sig mer behövda, än barn med datorspel och TV-aparater. Välstånd behöver inte betyda välmående. Andelen "lyckopiller" som skrivs ut till barn och vuxna idag är väl ett tydligt exempel på det.

Jag väljer att vara tacksam för dom fördelar jag fått i livet och jag arbetar verkligen på att bli det jag tror på.
Om livet var det samma mot alla, skulle nog jag känna mig orättvist behandlad. Inte för att jag fick mer eller mindre, utanför att jag skulle tappa mitt egenvärde.


Susta citatet för denna kommentar:
Ibland saknade han striden och kriget. Alla beslut blev enklare när man kunde dö om man tänkte fel. När alla mådde bra, letade man efter orsaker att må dåligt, så man fick en orsak att inte bry sig. När krisen var nära mådde de flesta bättre än när de hade det bra. Man tyckte bättre om varandra med...

ERIC SECHER sa...

Tack för en tänkvärd kommentar. Skall låta den sjunka in.

Roland Lidén sa...

Eric
Akta dig.
Onkeln kanske är en (själv)god psaltare som strör sitt salt i en försvarslös, skuldtyngd samvets- människa.
Jag vet inte säkert.
Men nog fanns där i Onkelns tal,
inte så lite av självförträfflighet!

ERIC SECHER sa...

Roland,

Nej, så ser jag det inte. Meningen med bloggutbytet är utbytet… jag tycker det finns mycket tänkvärt i Olofs kommentar. Jag associerar, bl.a , till den märkliga upplevelsen att olika människor med samma diagnos och objektivt samma fysiska smärta kan reagera så olika. Det finns ett vansinne i jämförande, och därmed också kravet på rättvisa. Men därifrån till att stilla åse hur somliga tar för sig på andras bekostnad… Det blir som alltid, vi letar efter balansen.
Jag uppfattar att Olof kommit längre än jag själv i förståelsen av den mer distanserade, men samtidigt mer närvarande, österländska filosofin.

Ronald sa...

Eric
Rättvisa tycker jag är väldigt viktigt, speciellt när det gäller att uppfostra sin barn.

Du kanske tycker bättre om orden,
icke diskriminerande.

Jag är glad att du inte behövde min varning, för Onkel Olof.

Onkel Olof, hoppas att Du kan ha överseende med att jag var ute i ogjort väder. :-)

Arnold

Onkel Olof sa...

RL
Ibland är det svårt att formulera sig så att man inte låter självgod.

Jag jobbar mycket på att bli "en bättre människa", och har långt kvar på den vägen och försöker inte skriva folk på näsan, bara ge en annan syn på saker.

Om någon säger "den j--a OO har fått mig att förstå att jag har rätt", då skulle jag vara ganska nöjd.