Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, september 13, 2011

Thomas Hoepker


Morgonfika på Munken. Hade glömt glasögonen hemma, så jag fick nöja mig med att att se på bilder och stora rubriker. Och då kom den där reaktionen jag hållit ifrån mig hela gårdagen. Bestörtningen över att världen gör så mycket mer väsen av amerikansk tragedi än annan tragedi. Allra helst om man håller i minnet hur hur mycket tragedi amerikanskt behov av herravälde har orsakat icke- amerikaner, världen över.
Det är så trist att gnälla, och trist att falla in i någon allmän Amerika-fientlig kör. Men det här blev för mycket, med direktsändningar hela dygnet ( i Sverige, av alla länder ), och sen fullmatade tidningar dagen efter.

I samband med Siri Derkert-utställningen köpte jag samlade bilder av Magnum Photos, ett sällskap fotografer som går sina egna vägar, som lovat varandra att inte följa strömmen. I kväll fann jag lite tröst i den märkliga bilden av 11 September 2001.  Bakom kameran Thomas Hoepker. Bilden är tagen från Brooklyn.
Boken kostar  280 kronor.

- Det väger inte jämt, det väger inte jämt förstår du !
    Skulle Siri Derkert ha sagt.

6 kommentarer:

Roland Lidén sa...

och förmedlade följande från

Jan Guillou: Vi är förvandlade till en amerikansk lydstat

Jan Guillou tror inte att Säpo är ovetandes om vad den amerikanska säkerhetstjänsten gör på svensk mark.

Enligt författaren kommer nyheten inte att leda till en politisk kris.

- Före 1990 skulle det blivit ett oerhört väsen om saken, men nu är vi förvandlade till en amerikansk lydstat, framför allt med benäget bistånd av Carl Bildt!

Anonym sa...

Jag har tittat på den inledande bilden, många gånger och skulle vilja kommentera den, men vågar inte, inte för att jag är feg, utan för att bilden uppenbarar en ny verklighet!

Roland

Onkel Olof sa...

När jag satt med i studion på radion, så ringde en trevlig man som tyckte att om inte media hade lyft 9-11 så mycket, så hade han inte brytt sig.

Intressant fråga uppstod då: Vem bestämmer agendan för medial bevakning, och därmed också agendan i mångas tankar?

ERIC SECHER sa...

Roland. Jo, vi är väl någon slags lydstat. Men vi måste tro att det står var och fritt att tänka själv, och dra konsekvenserna. - Ni skall inte lyssna på mig, ni skall tänka själva är Noam Chomskys huvudbudskap. Därför hade han så svårt för dokumentären om honom själv, den handlade för mycket om hans person, om profeten. som skall tänka åt åt oss andra.

OO. Ja, det är verkligen en knäckfråga, vem bestämmer agendan. Det finns väl någon hackordning som vi inte känner till. Detsamma gäller väl inom mode och en del andra områden. Makt igen …:-)

Totempålen sa...

Eric.

Inga kulturer har hitintills skapat med en Huvudlös ledning! -:)

Anonym sa...

Eric:

"Det finns väl någon hackordning som vi inte känner till."

Jo, det är just det som vi inte känner till!

Roland.