Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, september 08, 2011

Populism forts


Fastnade på uttrycket populism i våras. Birger Schlaug hakade upp sig häromdagen. Idag kom en sen kommentar från "Erik". Och jag börjar undra, är populism enbart av ondo ?

Blandar vi inte ihop att somliga tar analytiska genvägar och utmålar lögner som sanningar, med att det faktiskt finns enkla sanningar ? Som t.ex att evig tillväxt är en omöjlighet.
SD tror sig vara barnet som utropar att "kejsaren är naken" när de angriper invandringen. Står de inte bara långt bak i flocken av vuxna, och är frustrerade över att inte se kejsaren ?

8 kommentarer:

Roland Lidén sa...

Underkastelsen gör att de . . . .
har vi runt omkring oss.
Ibland angriper de mig, för att visa sin solidaritet med makten.

Lösningen har jag funderat på i femtio år.

Konsten kan det vara en lösning.

Vad jag alltid velat vara, är en del av en kultur på Jordens villkor.

Men Jag är inte riktigt död än!!!

ERIC SECHER sa...

Roland,
Angripen av vem?
Tror också på konsten, dock inte ingenjörskonsten :-)Utan konsten som öppnar upp och möjligör attitydförändringar.Förnuftet har enorma begränsningar, men rätt använt kan det uppenbara enkla sanningar, som t.ex tillväxtbarbari. Men det har inget att tillföra i frågor om "meningen med livet".
Återvänder ständigt till "Plikten, profiten, och konsten att vara människa" av den numera avskedade. DN-krönikören Göran Rosenberg.
Ett litet smakprov:
http://ericsecher.blogspot.com/2009/01/goran-rosenberg-in-my-mind.html

Roland Lidén sa...

Eric
Ingenjörskonsten var i min ungdoms ögon fantastisk.
Vår ordförande i fritidshusföreningen hatar miljöpartiet. Några av mina grannar angriper mig.
Vår fantastiska tekniska utveckling, där nu girigheten har tagit över och manifesterat sig i form av kommersialismen är redan ödestiger för miljoner människor på vår Jord och det gör mig sorgsen.

Dessa möjligheter som är fantastiska
har hamnat i fel händer!

Det är som att sätta en rakkniv i händerna på ett treårigt barn.

Man kan inte göra sig kvitt sina insikter.

För korta perioder på dagen och i veckan och i ett kärleksförhållande ska man naturligtvis ägna sig åt annat!

Men att ha drabbats av ett gränslöst förstånd, inte att man förstår allt, utan att det grundläggande perspektivet är att se Jorden som en helhet och därunder försvara att Kulturer på Klotets villkor får gro och växa!

Om det är något som jag har varit otydlig med så är Du välkommen!

Anonym sa...

Tror också på konsten, dock inte ingenjörskonsten :-)

Denna mening, ska Du naturligtvis ha poäng för!

Glömde :-)

Eknaton sa...

Tillväxtbarbariet är ett mycket bättre ord än strukturfascismen!

Ingenjörn sa...

Förnuftet har enorma begränsningar.

Men det har inget att tillföra i frågor om "meningen med livet".

Tack Doktorn.

RL sa...

Enkla sanningar ? Som t.ex att evig tillväxt är en omöjlighet.
SD tror sig vara barnet som utropar att "kejsaren är naken" när de angriper invandringen. Står de inte bara långt bak i flocken av vuxna, och är frustrerade över att inte se kejsaren ?

Ovanstående mening tål att funderas ett år på! Vem är kejsaren, i ditt eget huvud till exempel???

Rätt så? sa...

Det är en skymf mot en författare att
förstöra en genialisk formulering genom att hoppa över den grundläggande inledningen!

Återupprättelsen kommer här!

SD tror sig vara barnet som utropar att "kejsaren är naken" när de angriper invandringen. Står de inte bara långt bak i flocken av vuxna, och är frustrerade över att inte se kejsaren ?