Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, september 07, 2011

Duktiga flickor


Hävdelse har tyvärr varit ett mer eller mindre framträdande tema här på bloggen. Så jag blir förstås nyfiken när SvD berättar om Victoria Bloms avhandling om "villkorade prestationskrav" och självkänsla. Dvs när förmågan att vara trygg i sig själv är beroende av prestationer.
Avhandlingen visar bl.a att den som är prestationsberoende inte ger upp trots att förutsättningar saknas, vilket tros öka risken för utbrändhet. Inte oväntat löper kvinnor större risk, även om skillnaden är liten.
Det man sett är att tjejer mer blir sedda för vad de gör, man förväntar sig att de ska vara duktiga, lydiga och följa regler ganska tidigt. Killar får vara mer som de är.
Tror du att tjejer från början är mer lyhörda för vad andra tycker och vill?
– Kanske, men det är också något man lägger på dem, att de ska vara lyhörda för omgivningens signaler. De ska vara anpassningsbara. Killar får bryta regler och vara busigare. För tjejer har man ofta hårdare ramar.

Självtest, enligt duktighet.se:
Har du PBS?
Perfektionism och ett starkt kontrollbehov är vanliga egenskaper hos någon som kan sägas vara prestationsberoende, PBS. Men att sträva efter att göra saker så bra som möjligt har givetvis många postiva sidor. På sajten duktighet.se, som drivs av psykologiforskare, finns exempel på var skiljelinjen mellan neurotisk och konstruktiv perfektionism går:
Neurotisk perfektionism (fet text) – Konstruktiv perfektionism (mager text):
Oförmögen att uppleva arbetsglädje – Upplever tillfredställelse och glädje
Oflexibla höga krav – Anpassar kraven till situationen
Orealistiska och osunt höga normer – Normer som går att följa
Mål som gäller allt och alltid – Högt uppsatta mål anpassade till ens styrkor och svagheter
Drivs av rädsla för att misslyckas – Drivs av strävan till framgång
Fokuserar på att inte göra fel – Fokuserar på att göra saker rätt
Spänd/ångestfylld inställning till utmaningar – Avspänd och försiktig inställning till utmaningar
Stort gap mellan vad man vill och vad man förmår – Lagom anpassning mellan målen och förmågan
Självkänslan beror på prestationen – Självkänslan oberoende av resultaten
Skjuter upp mina mål framför mig – Når mina mål i tid
Strävar efter att undvika negativa konsekvenser – Strävar efter att få positiv respons
Målen gäller ökad självkänsla – Målen ligger utanför mitt jag
Misslyckande orsakar sträng självkritik – Misslyckanden leder till besvikelse och nya försök


Sen undrar jag om denna kunskap skall kopplas ihop med önskan om jämställdhet.  
Skall jämställdhetsarbetet (delvis) inriktas på att öka tjejers icke prestationsberoende självkänsla ? 
På samma tema: Sked med hål i.

9 kommentarer:

Roland Lidén sa...

Alla kulturer på Jorden villkor, har gått under.
Enligt mitt sätt att se så är alla människor galna utan egen förskyllan.

Om man nu anser alla ska ha en chans till, så krävs det att människorna ganska snart inser att vi i kraft av vår makt också blir människor på Jordens villkor!

ERIC SECHER sa...

Aha, att leva på jordens villkor handlar om självkänsla, att inte leva på jordens villkor är brist på självkänsla.
Kan man tala om att inte bara individer, utan även kulturer, har olika grader av självkänsla ? Nu börjar det brännas :-)

Roland Lidén sa...

*
Aha

Just när predikanten, har börjat studera till människa, så kommer du din...

Eric:"Kan man tala om att inte bara individer, utan även kulturer, har olika grader av självkänsla ? Nu börjar det brännas :-)"

Du hänger med hur långt som helst.

Jag själv ska försöka! :-)

Jag misstänker dig bland annat för att du tycker att jag borde ta till mig något från OOs blogg.
Jag kikar på den ibland!

ERIC SECHER sa...

Där finns mycket matnyttigt, och en hel del Klotförstånd :-)

Onkel Olof sa...

Bugar

RL sa...

Det hela borde få vara med.

Aha, att leva på jordens villkor handlar om självkänsla, att inte leva på jordens villkor är brist på självkänsla.
Kan man tala om att inte bara individer, utan även kulturer, har olika grader av självkänsla ? Nu börjar det brännas :-)

För det var så bra!

Roland sa...

I vår tid så förnekar vi totempålen och förgudar konsumtionen.

Själv tror jag att på denna stolle,
stolpe , ska de vara, så behövs ganska snart, ett HUVUD!

Men vad har vi, Palin och Bildt och Reinfeldt!

Rationalist sa...

Kan en hel planet ha självkänsla?

(-:Nu bränns det ännu mycket mera:-)

/ Roland

RL sa...

Om vi tittar på hur den kulturella självkänslan har gått under, så kan vi ana vissa svårigheter, när det gäller att återskapa kulturer på Jorden långsiktigt hållbara villkor!

Tage sa en gång att det är havets droppar som håller varandra uppe.

Jag tror att det är så.

Och då finns det förvisso, för vissa, ingen väg tillbaka.

Men då bli det oavvislig uppgift, att OCKSÅ, leva här och nu.

(Nu kanske jag bara talar för mig själv)