Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, augusti 25, 2011

Varning för invandring (1)


Det har blivit mycket tal om invandring på sista tiden.
Har fått för mig att det kan vara nyttigt att, för en gångs skull, försöka borra sig ner ordentligt i ett ämne som engagerar många. Och där man har en känsla av att något inte stämmer …

Känner mig i grunden trygg med mitt multi-kulturalistiska tänkande. I det ligger också att jag respekterar att andra tänker och värdesätter annorlunda, och har rätt att framföra det.
Själv fortsätter jag att tro på den goda viljan, på goda cirklar, dvs att den som blir väl behandlad vill göra gott, att den som har förskonats från krig och fattigdom har en möjlighet och en skyldighet att försaka för egen del och ställa upp för sämre lottade. Men också att det finns något lockande i att vara nyfiken på det som är annorlunda, att man har både glädje och nytta av att våga möta det främmande. Vilket i förlängningen betyder att jag inte är särskilt nationalistisk. Utan hellre vill se oss som individer,  med olika bakgrund och förutsättningar, men alla med det mesta gemensamt. En önskan att få uppleva frihet, trygghet, uppskattning, och gemenskap med andra människor.

Men i debatt med ”Johan” (Human och Håll Sverige rent) hamnade jag i hörnet. Anklagelserna kan sammanfattas med att jag tagit ställning utifrån min känsla och egen begränsade erfarenhet, och struntat i den kunskap som finns:

Du har valt att förespråka Sveriges unika invandringspolitik UTAN att själv göra någon ansträngning för att ta reda på t.ex. hur pass omfattande kriminalitet, som denna politik resulterar i.
Du verkar sakna något moraliskt fundament. Moralfilosofin ställer två centrala frågor: 1. vad får jag inte göra mot andra människor och 2. vad bör jag göra mot andra människor.

Alla moralfilosofer menar att det är orättfärdigt att utsätta andra människor för en grotesk våldsbrottslighet. Men det verkar som du aldrig på ett principiellt plan har frågat dig: Vad får jag inte göra mot andra människor?

Sveriges regering (och riksdag) för en politik, som påför befolkningen våldtäkter, hot, trakasserier, misshandel och mord m.m. En sådan politik är givetvis! omöjlig att försvara. Hur kan du stödja en politik, som påför befolkningen denna groteska brottslighet?? Tacksam för en förklaring. Du framstår som totalt samvetslös. 


Eric, hur många våldtagna kvinnor anser du att den (invandrings)politik, som du stöder och förespråkar, i praktiken får kosta ?

rda ord.
Hög tid att bättra på kunskaperna.



7 kommentarer:

Roland Lidén sa...

Att inte få svar är också ett svar.

ERIC SECHER sa...

Jo, det är sant. (Antar att du syftar på att "Johan" inte fått svar)
Men hur skall det tolkas ? Att avståndet ( i värderingar ) är så stort att det inte ens är mödan värt ?
Det tror jag är en livsfarlig väg.

Man kan bygga upp groteska meningsskiljaktligheter bara genom att inte svara på varandras frågor, att inte mötas. Och omvänt, möten kan omvandla svart och vitt till en vacker gråskala.

Men talar man om möten, då skall de vara MÖTEN. Att debattera via media är nog, tyvärr, oftast något annat . Där man försvarar sin position, och vill vinna debatten.

Jag har läst spaltmetrar av Robsten (SD), han älskar, och behärskar, debatt. Men jag har också tagit två öl med honom på Götgatan. Och då, först då, efter att ha sett hans sympatiska sätt att bemöta några högljudda "rasister" på puben så hade jag bilden klar. En hygglig grabb, som längtar tillbaks till hur det var förr i tiden. Egentligen ganska långt ifrån schablonbilden av en (mycket engagerad - jobbar i riksdagen) SD-anhängare.

Dilsa Demirbags-Stens nyckelord i hennes sommarprogram var just; våga mötas.

Roland Lidén sa...

Eric.

Jag syftade på att jag inte fick svar på Klotet.

När jag sedan, funderade på vad jag inte fick svar på och sedan upptäcker att jag försöker hjälpa till med att skapa en programförklaring för Klotets verksamhet, så kan jag förstå att Ni (Eric och Olof) håller er lite avvaktande!

Mycket tack för ditt svar!

Roland

ERIC SECHER sa...

Har svarat på Klotet - också :-)

Roland Lidén sa...

Eric.

Jag är en hygglig grabb, som längtar tillbaks till hur det var förr i tiden.

Du är en känslig grabb och det är jag också, så vi bör vara omtänksamma om varandra!

Roland

Roland Lidén sa...

Eric.
Jag ska bättra mig och bli tydligare,
på din blogg, och minska på talet i gåtor, det får Onkel Olof stå för och det är inte så dumt,det heller om man känner varandra!

Att undvika missförstånd mellan oss,är den lag som jag underkastar mig!
Då jag tror att ett överlägset förnuft på denna Jord har varit av nöden länge.
I hemlighet vigd till himlen.

Men jag söker halvtid, men vår Herre verkar ha semester, semester vill jag också ha.
Havande med värden hela tiden, är inte bra att vara.
Bara vara skulle jag vilja vara, åtminstone på halvtid.
Obetald halvtid i klotets tjänst, räcker inte det?
Ligger inte där en möjlighet till samverkan mellan människor, när medvetenheten ökar och vi ser att fler och fler grannar börjar att reflektera!
Avsikten med detta inlägg är att Du något bättre ska veta var Du har mig! :-)

ERIC SECHER sa...

Halvtid ? Gärna, men bara om ALLA är överens om halvtid. Girigheten och marknadskrafterna får gärna ta lång semester.