Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, augusti 24, 2011

Unifirst


Såg ett avsnitt av Undercover boss.
En bra idé, att skicka ut högste chefen på golvet, förklädd till arbetssökande.
Naturligtvis klarade han sig inte alls på golvet, chefen för den multistora tvätt-och klädfirman. Och naturligtvis belönades de han träffat med 5000 dollar och lite annan support, alla var ensamstående föräldrar. Och naturligtvis fick han lite uppslag till förbättringar med sig hem till kontoret.
Men en tankeställare hade jag fått i hans, mycket empatiska, kläder. Om tempot, den nästan maniska jakten på tidsvinster ?
Från far och farfar hade han med sig en ständig strävan att låta företaget växa. Målet var 2 billion dollars 2020 (vinst eller omsättning, jag minns inte ..). Hur når man tid ? Ja, bl.a genom att bli ännu snabbare på att sy i namnetiketterna, att hänga upp kläderna på galgar, att tömma säckarna med smutstvätt, osv. Eller att pricka den som är för långsam. - Then you are out !
Snälla, kan vi inte slippa hela det här omänskliga tänket ? Tänket om ständig tillväxt.

15 kommentarer:

Roland Lidén sa...

Snälla, kan vi inte slippa hela det här omänskliga tänket ? Tänket om ständig tillväxt.

Ett litet välkomsttal på Klotet till återvändande semestrande har jag skrivit.

Kvalitén på inläggen där är ibland väldigt låga. (därför vågar jag skriva där)

Tänk om Du Erik och eller Onkeln skulle titta på inlägget ock kommentera det med sedvanlig vänlighet OCH skärpa.

Jag är väldigt nyfiken vad Ni då skulle skriva??

Roland

Onkel Olof sa...

Men vad ska man förvänta sig när till och med Dalai Lama sätter sitt namn på böcker om att bli lycklig.

Tillväxten är bara ett dåligt försök att fylla ett andligt tomrum med annan tomhet. Vi har det så bra att vi måste bli bättre för att vara tillfreds.

Undrar när begreppet "lycka" kom in i buddhismen som något eftersträvansvärt? "När ska detta barbari sluta..."

ERIC SECHER sa...

Roland. Var hittar man ditt inlägg ?
OO."Andlighet" brukar misstolkas. Det är synd ...

Roland Lidén sa...

Eric och Olof
Vattenkraftsdamm i regnskog kan läcka mycket metan.

Därunder har jag två inlägg av olika slag.
De om spillror av kulturer får ni gärna kommentera!
Camus: om att gå jämsides tror jag också mycket på!
Så därför är det inga märkvärdiga uttalanden som jag gör!

Onkel Olof sa...

Roland
jag läser jättegärna det du skrivit. Vad är adressen?

ERIC SECHER sa...

Roland.

Läst artikeln. Skrämmande. Men också imponerad av alla människor som tar reda på, och förmedlar.

Du och jag tänker i samma banor. och när du talar om Klotförstånd tror jag mig veta vad du syftar på. Men det finns ett (gigantiskt) pedagogiskt problem - att kunna påverka den som tänker helt annorlunda. Eller som Olof så träffande sa häromdagen: Man kan bara frälsa de nästan frälsta (ung).

Få saker vore mer behjärtansvärt än att lära av de "kulturella strimmor". Men hur gör man det budskapet lockande i det här jävla bruset ? Där man har några sekunder, eller minuter, på sig att göra intryck ?

Skrämsel kan ge kortsiktiga förändringar. Hur var det nu, kom inte MP in i riksdagen efter några upprörande sälbilder.
Men varför inte istället visa på positiva exempel ?
Som filmen" Economy of Happiness", "Good news magazine".

Du som har en så tydlig inre bild av vad Klotförstånd betyder - ge exempel ! Har ett intryck av att Umeå-borna gått före både en och två gånger … ?

Roland sa...

Era förväntningar gör att ni, Eric och Olof, överskattar mig.

När vi har lugnat ner oss,
så återkommer jag.

Onkel Olof sa...

Nu har jag med läst artikeln om metangasen (Men inte kommentera på Klotet).

Jag tror på det totala systemet. Om man tar lika mycket sand och vatten i en burk och låter den stå så hamnar sanden i botten. Balans råder.

Skakar man om burken "blandar" sig sanden och vattnet, men åter igen hamnar tillslut sanden på botten.

Balans-obalans-balans-kaos-ordning...

När vi människor hamnar i obalns tror vi alltid att det är ett permanent stadium och att vi ska gå under. Tyvärr lever vi sällan så länge att vi får se sanden på botten igen...

Roland som optimist sa...

Hoppas bara att burken håller i hop
så läge att vi inte hamnar i kaos för evigt?

Ett rogivande ord inför helgen!

Över sanden blåste ökenvinden men
stillade sig så att Oaserna kunde
tusenfaldiga sig!

Roland Lidén sa...

Eric.

Ett gigantiskt pedagogiskt problem.

Jag bekräftar härmed att jag har förstått och erkänt frågan.

Hur vi kan hantera den genom att samverka, eller att stoppa huvudet ännu djupare i sanden, är ett problem för oss därför att, för oss, är de enklaste lösningarna stängda!

MVH Roland

Onkel Olof sa...

Kanske dags för egen blogg, Roland.
Allvarligt talat.

Roland sa...

Eric.
Du har ställt de svåraste frågorna till mig.
Jag kommer inte att väja för dessa frågor, men jag kan inte ensam gå i täten, för att svara på dessa frågor.

Roland

Norrsken sa...

När vi går jämsides och språkas vid och ser framåt vägen så är det lätt gjort att någon inte tänker sig för,
utan säger något som blir värdefullt
för hela Jordens framtid!

Hur det kan bli?

Roland Lidén

ERIC SECHER sa...

Roland
Säkert bra om inte allt som sägs är så himla uträknat.
Spontanitet brukar Realist lyfta fram som en dygd.
Egen blogg ? Är det inte hög tid ??

Roland Lidén sa...

Onkel Olof och Eric

När ni föreslår att en gammal man ska skapa en egen blogg, så tänkte jag först att nu kanske det här är den moderna ättestupan.
Hur då?

Jo genom att ta sig vatten överhuvudet så att jag drunknar!
Det är listigt uttänkt, ingen blodspillan, inget uppseendeväckande.
Jag lämnar flocken självmant när min tid är ute!

Finns det någon annan tolkningsmöjlighet?

:-)