Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, augusti 28, 2011

Ta för givet


Tar gärna saker för givet. Som att det skall ligga en Shell-mack på Folkungagatan.
Ove Axelsson heter ägaren, och det har han hetat sedan starten 1961. Ungefär som grabbarna på Björknäsvarvet tar han lätt på diverse hot,  som t.ex indragning av tillstånd att ha en explosiv mack mitt i centrala stan. Efter 50 år är han förstås luttrad av tomma hot, men han är också en av få som tar saker med ro. - Det blir som det blir, och det kan man inte göra så mycket åt, som Hundraåringen sa.
Om man hyr en bil av honom, vilket händer ibland, så börjar han bläddra i en gammal pärm med flikar. Det tar en god stund innan vi rett ut om det finns någon ledig bil. De unga grabbarna är lite generade att bokningen inte ligger på en dator, men är helt införstådda med att det kommer inte på fråga. 
Jag blir lika glad varje gång den där pärmen kommer fram. Jag tar den för given.

17 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Ja, varför oroa sig?

ERIC SECHER sa...

- För att man är så funtad.
- För att man är så övertygad om att det barkar åt helvete.
Såg du Forslin i kommentators-fältet på Schlaug häromdagen ? Han skulle behöva lite uppmuntran från dig :-)
http://schlaug.blogspot.com/2011/08/die-grunen-vaknar-till-alltmer.html

Onkel Olof sa...

Ja, det var en domedagsprofet det.
Gaia må blöda, men hon överlever oss allesammans. Det har hon alltid gjort.

Roland Lidén sa...

Onkel Olof

Att sticka huvudet ner i sanden är en framgångsrik lösning, men hur länge?
James Lovelock som skrev om Gaia,
har för flera år sedan gjort avbön för denna dårskap.

Jordens förmåga till självreglering
är för länge sedan, på väldigt många sätt redan överskriden.

Mänskligheten är på väg att begå kollektivt självmord.
Vågar vi inse detta, så kanske vi har en chans.
Sven-Eric Forslin frågade mig en gång:"Hur ska jag skriva, för att få fler läsare på sin blogg:"
Jag är fortfarand skyldig honom ett svar, för jag delar hans insikter!
Två tonfall som gör mycket starka intryck på mig två röster på Klotet.
Den ena rösten tillhör Marie-Louise Kristola och den andra,
rösten tillhör Johan Bergendorf

Mvh / Roland

Onkel Olof sa...

Man ska ta intryck, men aldrig glömma att den starkaste rösten alltid är ens egen.

Roland Lidén sa...

Onkeln

Man ska ta intryck, men det gör inte du.

Dialogen som en möjlighet, har du tydligen aldrig förstått!

Roland

ERIC SECHER sa...

Roland.
Jag delar mycket av din "pessimism". Men det finns en subjektiv aspekt, hur eländet upplevs, som du inte tar med.
Hur många exempel finns det inte på människor som levt under de mest odrägliga förhållanden, men som ändå finner mening ?
Vilket INTE betyder att jag INTE tycker vi styr kosan käpprätt åt ….
Det låter pretentiöst, men någonstans där kanske svaret finns till Forslin. Att hålla humöret uppe är INTE detsamma som att stoppa huvudet i sanden (?)

Roland Lidén sa...

När jag inte förnekar Forslins verklighetsuppfattning, utan på många sätt bekräftar honom, så har jag fått många uppskattande svar från honom.
T.ex: "Du är hoppet!"
Han mår bra av min bekräftelse på att vi själva måste ta ansvar för vår framtid och att framtiden för närvarande ser mörk ut!
Att hålla humöret uppe på en insiktsfull person, är att bekräfta hans svartsyn, och sedan bilda opinion.
Forslin uppskattar verkligen mina inlägg på Klotet, och välkomnar att jag vore mera aktiv på Omställning Sverige.

Roland

ERIC SECHER sa...

" Det ÄR lättare att känna förtröstan när man känner styrkan och kraften bortom allt. Vår destruktiva sida är,i jämförelse, ganska "fjuttig"…" (OO)

Roland. Du och jag behöver tänka lite utanför boxen.Eller innanför den taostiska, om man så vill ...

Onkel Olof sa...

Roland
Jag lyssnar och älskar dialogen (Den här bloggen är ett bra exempel på detta), men jag måste själv "äga" frågan för jag ärligen ska kunna jobba med den.

Jag sticker inte huvudet i sanden, tror jag, jag försöker bara få ut mer av livet.

Roland Lidén sa...

Eric

Det senaste du skrev låter väldigt fint.

Vad betyder det? (((:-))

Roland

Roland Lidén sa...

" Det ÄR lättare att känna förtröstan när man känner styrkan och kraften bortom allt. Vår destruktiva sida är,i jämförelse, ganska "fjuttig"…" (OO)

OVANSTTÅENDE UTTALANDE GÖR MIG SKRRÄCKSLAGEN!

ROLAND LIDÉN

ERIC SECHER sa...

Roland,
Med att tänka utanför boxen menar jag att medvetenhet om "barbariet" inte räcker. Det gäller att locka, inte hota eller skrämma, fram våra värnande sidor. Mer information och fler uppgifter om hur kretsloppet kollapsar verkar inte fungera. Det krävs andra grepp,för att uppnå ett Klotförstånd." ONT SKALL MED GOTT FÖRDRIVAS ", tror jag Realist skrev nyligen. Det tror jag på!
Att "känna styrkan och kraften bortom allt" tror jag du tolkar som att ge upp, nonchalera, inte bry sig. Min tolkning är att det vädjar till våra goda, ansvarstagande sidor.
Att skrämmmande information inte fungerar illustreras av texten på cigarettpakteten. RÖKNING DÖDAR läser rökaren glatt och obekymrat. Hörde på radion att antalet unga flickor som börjar röka ökat kraftigt.
Min egen dröm, och nog själva avsikten med att blogga, är att peppa den inre rösten att våga ta steget från ord till handling. Att våga kliva av girighetståget, och istället ägna sig åt generositet. Personligen tror jag det är där skon klämmer. Livet blir så mycket mer meningsfullt av att ge än att ta. Egentligen vet alla det, innerst inne, numera är det dessutom vetenskapligt bevisat (som om det behövdes ..), det gäller "bara" att tillräckligt många vågar ta steget:
Amen

Roland Lidén sa...

Eric

Du förstår mig, så att jag förstår mig själv bättre!
Märkligt!

Om den oöverstigliga klyftan mellan människorna sinsemellan och Klotet är något som jag aldrig kommer ifrån.

"Oöverstigliga" det är frågan?
Om detta kan jag berätta, när du tar upp frågan på din blogg.

Roland

Anonym sa...

Viket steg?

Amen

Anonym sa...

Eric

Att se Jorden som en helhet och att tala sanning är eftersträvansvärt.

I unga människors kroppar kan anas en konflikt mellan hormonernas nu,
och omsorgen om barnens framtid.

ERIC SECHER sa...

"Vilket steg" ?
Steget ut på gatan.