Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, augusti 09, 2011

Storskallig


Någon skrev om "storskalighet", men stavade det istället "storskallig". Kanske en intressant felstavning.

Stor skalle, och stor hjärna, utmärker människan. Mycket intelligens har vi fått, och många möjligheter att överge ursprungliga livsvillkor. På gott och ont.
För egen del skulle jag önska att vi använde den där intelligensen till  lite mindre storksliga projekt. Inte så mycket av mer, fler och större. Har fått för mig att världen, och jag själv, skulle må bra av det. ZERO.
Kanske kan man säga att jag är lite undrande både inför storskalighet och storskallighet.

Men man skall vara ödmjuk, och skeptisk. Är jag bara avundsjuk ?

Tage Danielsson sa;

om jag tänkte som fan
kanske tänkte hela dan
på mitt liv och så fann
nån sorts mening som var sann
då får jag inte glömma en förbannat viktig grej
att då gäller denna sanning bara mig

10 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Frihet borde vara rätten att äga sin egen sanning...

Anonym sa...

Tage skrev också: "Det är ont om Jordklot."

Då gällde nog utsagan inte bara Honom!

Jag tror att vi gör rätt som kopplar av eller ifrån ibland!

ERIC SECHER sa...

Anonym.
Jo, det är svårt att förneka.
Men somliga tycks mena att det inte är någon fara på taket. Andra att det går åt helvete ändå. Den tredje att alla måste få komma till tals.Och den fjärde väntar på den store ledaren - som lägger sina omsorger över Jordklotet.

ERIC SECHER sa...

OO.
Absolut. Så länge "din sanning" inte menligt går ut över någon annan. Ibland kan man (verkligen) fråga sig om "mer, fler, större" inte gör det.

En annan aspekt av frihet. Vi är sociala varelser, som tar intryck av varandra, och är beroende av varandras gillande. Din "sanning" kan bli min "sanning". Inte för att du tvingar den på mig. Utan för att vi pratas vid, ses (lillebror), och vågar vara nyfikna. Och omvänt; enorma motsättningar kan byggas upp när man slutar vara nyfiken på andras "sanningar".

Amen

Onkel Olof sa...

Bra skrivet. För så är det. Att vara en social varelse ställer till det för frihetstänkandet.

RL sa...

En Ädelsten tyckte att Hume var de klokaste filosofen!

Vad tycker Du?

Roland sa...

Jag tror att vi på något sätt,
är på väg att bli Klotets öron, ögon och mun.

Om vi hinner ända fram kan jag inte veta.

Du har hunnit så långt som någon kan begära.

Att någon vågar stå för vad han vet och tänker, är för mig ett Adelsmärke, jämfört med de professorer som ser Klotet, styckevis och delt!

I vårt planetariska läge är sådana människor livsfarliga!

Norrsken sa...

Jo, från Umeå.

ERIC SECHER sa...

Roland.

Inte så bevandrad i "de gamle".
Gräver fram Gunnar Fredrikssons "20 filosofer" och läser om Hume:

" Fakta kan förvisso ha betydelse för hur vi väljer att handla, men ingen slutsats till en moralisk handling är giltig, om det inte bland premisserna finns någon värdering eller norm som vi utgår ifrån. Ytterst beror allt på vår moraliska känsla, vårt samvete, vårt ansvar. Det krävs ingen religiös tro som grund för moralen, ansåg Hume, som utan svårighet kunde hänvisa till hur mycken religiös grymhet som helst, och han hade goda kunskaper i historia. Moral bygger på mänsklig sympati. Sinne för moral kan jämföras med sinne för humor, menade den jovialiske skotten." Klockrent !

Plockar upp ett gammalt inlägg - från Umeå (!):
http://ericsecher.blogspot.com/2008/08/knslobaserad-kirurg-i-ume.html

Man bugar och tackar, för upplysningen från Norr.

Tog ett tag att ta tag i Tage sa...

om jag tänkte som fan
kanske tänkte hela dan

på mitt liv och också fann
nån sorts mening som var sann

en förbannat viktig grej.

Sanningen som endast gäller mig!
(och dig)

Roland, med lite egna ord