Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, augusti 04, 2011

Betraktelse

Och världen har ännu inte sjunkit ner i glömska,
ännu lyfter vi en glittrande fisk ur vattnet
och håller den sprittande kroppen i handen,
och försöker minnas.
Men vi minns ingenting,
vi saknar det för alltid försvunna,
vi berörs,
men vi vet inte varför,
vi har stenat våra förnimmelser


Lugnt och stilla vaknar vi
och går ut i en värld som rämnar,
och vi reagerar inte
Vi uppträder helt korrekt,
som om allt var som det skulle,
som det skulle kunna ha varit
om vi hade väjt i tid.


Vi utrotar lugnt det vi skulle förvalta,
och det finns inget vi kan skylla på,
den tiden är förbi.
Vi förvandlar vår värld
till en avbild av det vi fruktade,
vi blir det som en gång skrämde oss,
det är märkligt.


Vi kan inte längre fly,
vårt öde ligger redan bakom oss,
djupt förborgat i vårt ursprung.
Och vi vägrar att vänta,
eller lyssna,
vår nonchalans är ofattbar.
Vi glömmer,
vi glömmer det vi mest borde minnas.


Ännu driver vi avgrunden framför oss,
och dansar våra dömda roller,
som om pjäsen inte handlade om oss.
Ändå vet vi att vår tid är utmätt.


Och solen skall falla genom trädens löv,
och vattnet skall stillna,
och vinden dö.
Vi skall sitta i skuggan av en växande skuld,
och se barnen formulera vår skam,.
och det skall bli skymning


Vi är en del av jorden,
och den är en del av oss,
allt hör ihop.
Jorden tillhör inte människan,
allting är sammanlänkat,
som blodsbanden inom en familj.
Människan vävde inte livets väv,
hon är blott en tråd i den,
vadheltst hon gör mot väven
gör hon mot sig själv.




Betraktelse (1994)
Kortfilm, skriven, uppläst och regisserad av  Gunnel Lindblom, 
Keve Hjelm, som tyst illustrerar texten, spelar den ensamme bonden.
Som odlar sin potatis.







18 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Vem har sagt att människans tid på jorden är för evig?
Vi kanske inte vårdar lånet från våra barn som vi borde, men ett är säkert. Hur bra vi än vårdar och bevarad så är vår tid räknad.

När jag dött dansar kackerlackorna på min grav. Dom är lika levande som jag en gång var.
Livet går vidare...

ERIC SECHER sa...

Olof.

Det är nog ingen som sagt.

" Vi kanske inte vårdar lånet från våra barn som vi borde, men ett är säkert. Hur bra vi än vårdar och bevarad så är vår tid räknad."
Är det vad du vill säga till barnbarnen, när de sitter uppkrupna i ditt knä ?

Ansvar, var kommer det in ?
Ansvar för andra än sig själv.
Är vi fördärvade av "tänk-på-dig-själv-skit-i-andra" ?

Roland Lidén sa...

Platsar mitt inlägg?

DEN STORA LAMPAN lyste vida omkring. (klotförstånd)

De som hade levt gott i sitt mörker uppskattade inte ljuset.

Den lilla foten hade formen av ett tillplattat garnnystan
och det gjorde att den stora golvlampan vacklade och behövde stöd.

För många kan det vara nödvändigt att sätta i en mindre glödlampa och att INTE,
ha ljuset påslaget hela tiden!

"Segraren måste bli människa"
(Sven Fagerberg 1972)

"Den planetära utmaningen"
(Rolf Edberg 1972)

ERIC SECHER sa...

Roland.
Alltid !

Onkel Olof sa...

Datorn jag sitter och skriver på just nu drar bara en tiondel av den strömmen som min första dator (som jag har på vinden) gjorde. Tyvärr är vi 15 gånger fler som använder datorer idag (om inte tusen gånger fler). Vi sitter fler timmar också.

Min bil som jag kör nu (på etanol om jag vill) är dubbelt så stor som min förra bil och drar lika mycket bensin, om inte mindre. Tyvärr kör jag den tre gånger så långt per vecka.

När jag byter till en energilampa förskjuter jag fasen på strömmen, men tyvärr inte fasen på tidslinjen.

Vi vet svaret på den oställda frågan, men vi vill och ska inte ta i den. Vi strävar på, men till sist vinner naturen och livet ändå. Fråga dinosaurierna...

ERIC SECHER sa...

Olof

Kommer ihåg programmet "Planeten" från hösten 2006, som bidrog till mitt eget uppvaknande. Fyra sätt att förhålla sig till framtiden:

1. Tekniken kan lösa alla problem (Star-trek).
2. Det går ändå åt helvete (Mad-max).
3. Omvärdera vad som är viktigt. Förändringen kommer underifrån (Ecologia).
4. Förändrade politiska system som förmår åstadkomma tillräckligt snabba och drastiska förändringar. Förändringen kommer uppifrån (Global democracy?).

Du verkar inne på tvåan ?
Och skjuter med dagens kommentar ettan i sank ?
Själv är jag, sedan ett tag, inne på trean.
Men syndar ibland, och går på fyran.

Onkel Olof sa...

Jag är ingen domedagsprofet och jag tror på livets inneboende kraft.
jag tror också trean är det bästa alternativet. När vi kommer till insikt om att vi måste sluta låta prylarna äga oss, så kommer nog "miljövägen" att bli mer behaglig att vandra.

För egentligen så bryr vi oss. Vi bryr mycket. Men att gripas av panik och rusa runt hjälper nästan bara när man jagad av en älg eller så...

Roland Lidén sa...

Tänk om Du och Jag skulle sträva efter att bli en fungerande lokal Kultur på Jorden villkor och dessutom övertyga världen om att vår modell skulle kunna göra världen och framtiden fattbar och möjlig under Klotförståndet vingpar.

Mellan vingspetsarna kan resan gestaltas!

Anonym sa...

Att gripas av panik, när jag ser hur mina MEDmänniskor, är på väg att utforma framtiden, är en annan variant och kanske begripbar!

Olof, jag tror att du är en älg och mer därtill!

RL sa...

I det undermedvetna råder full panik.

Där finns också någon som beskriver världen som den ser ut!

Där finns också också någon som beskriver en möjlig framtid!

ERIC SECHER sa...

Roland.
Du och jag, en lokal kultur ? Det räcker inte :-) Vill man nå en "tipping-point" så krävs det många. De få som (tror) sig gynnas av en kortsiktig ordning ger sig inte så lätt. Chomsky ...

Roland Lidén sa...

Mina ambitioner är så små.

Jag vill bara medverka till att skapa en hel värld med kulturer i, som vi kan leva i och se framtiden an med förtröstan!

Säg att vi i andras ögon, talar som dårar, när vi beskriver världen som ett dårhus, men att vi i och med detta får Klotets förstånd att långsamt kantra över till att bli medvetet om sig självt, genom Människorna!

ERIC SECHER sa...

En vacker tanke !

Anonym sa...

En vacker tanke!
Du är en snäll Doktor!

Anonym sa...

Du är klokare än somliga !

Det finns nog mer än en fjälltopp !

Anonym sa...

Min tanke med den högsta fjälltoppen är att under dess beskydd ska lika många lokala Kulturer få finnas som det finns fjälltoppar i vår värld.

(-: Roland Lidén :-)

ERIC SECHER sa...

Den högsta fjälltoppen tolkar jag som Klotförstånd, inte något ledarskap i fysisk bemärkelse. Kanske är det i de banorna Realist också tänker, när han förbannar demokratin och lovordar ledaren … men det har jag inte riktigt greppat ...

Roland Lidén sa...

Den dialog som Du önskar, vågar inte jag, redan nu, ge mig in i.
Men ...