Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, juni 27, 2011

Tiden är osnäll ?


DN uppmärksammar att det är inne med  "snällhet " i TV. Allehanda rådgivning och välgörenhet, istället för utslagning och förnedring. Som Nanny-jouren, Arga snickaren, Oprah´s big give, Undercover boss , Extreme home makeover, The secret millioniare, Lyxfällan och Jobjägaren. Och nu senast En andra chans och Mot alla odds, som skall visa att även handikappade kan.
Invändingarna låter inte vänta på sig. Argumenten påminner om Barbara Ehrenreich, hon som gick till angrepp mot positivt tänkande i boken  " Gilla läget ". Så här säger Elin Grelsson, skribent och debattör :
- Det bottnar i en liberal vurm för individen, som lyfter fram idén om att det räcker att tänka positivt och ha rätt inställning. Andra kanske ser det som omsorg, jag ser det som förakt.

SvD skriver gärna om individens ansvar, så även igår. Ledarskribent Maria Ludvigsson, angående avlöjandena om sexuella övergrepp inom idrotten:
- Det finns inga system som kan skydda oss mot allt ont, eftersom det alltid är individen som bär det yttersta ansvaret för hur systemet fungerar. Ändå tenderar vi ofta att efterfråga ett systemansvar när något förfärligt händer. Svaret är för det första att samhället faktiskt är summan av var och en av oss. För det andra kan aldrig ansvar utkrävas av system, bara av personer.
Som en parentes kan man undra om ML menar att Patrik Sjöberg och hans olycksbröder, dvs offren, också har ett ansvar ? Tillräckligt starka individer säger väl nej ?



Tror, som vanligt, att Nina  Björk har rätt. Systemet, det kapitalistiska, gör oss till sämre människor. Det göder helt enkelt den där illasinnade vargen inom oss, som cherokeen talade om med sitt barnbarn.
De välmenande snällprogrammen då ? Är de bara överslätande plåster, när det egentligen krävs en omfattande operation ? Vi blir, som Barbara Ehrenreich tycks mena, helt enkelt lurade och förda bakom ljuset.


Min egen slutsats:
1. Det kapitalistiska systemet gör oss till sämre människor, det göder  "den elaka vargen ".
2. Systemet måste ändras.
3. System kan bara ändras underifrån, tack vare tillräckligt många övertygade individer.
4. Att TV väljer att visa hjälpsamhet istället för förnedring ändrar inte systemet.
5. Men det kan vara ett uttryck för en opinion, hos övertygade individer, att den elaka vargen fått nog.
6. I sådana fall, om opinionen är tillräckligt stark, om individerna är tillräckligt många ( the tipping point), då kan även det bakomliggande systemet börja ifrågasättas ?


Eller så räcker det med att säga som Carl Einar Häckner (1998):
Tiden är osnäll. Den gillar alla som duger. För att duga måste man prestera. Ingen talar om att leva.

New Generosity
Barbara Ehrenreich
Nina Björk
Carl Einar Häckner
Vargarna

6 kommentarer:

inte än / RL sa...

Nu närmar vi oss de verkligt svåra frågorna och frågan om omuppfostran av oss alla för att ta ansvar för vår Jord och att göra framtiden möjlig!
Hade inte tänkt störa din seglast, men det är ditt eget fel som tar upp frågor som det är omöjligt för mig,
att inte ha någon uppfattning om!

Under klotförståndets vingar skapas från och med nu kulturer på Klotets hållbaraste villkor!
Bara kontakta...

ERIC SECHER sa...

Bara ledig, ej till sjöss, du får gärna avbryta ...

Annica sa...

Hej Eric!
Vill bara skicka en kram och ett tack för att du tog hand om mig så bra när jag opererades den 15/6 på Ersta. Jag var jätteorolig för ALLT, men kände att du verkligen lyssnade på min oro samt förklarade på ett bra sätt.
Jag är dig evigt tacksam. Nu ska JAG göra resten av jobbet så att jag kan ha ett mycket drägligare liv framöver. Med mer ork och livsglädje...
En riktigt skön sommar önskar jag dig och din familj!
Med vänlig hälsning / Annica Völz, Göteborg

En maskros gör ingen sommar men ... sa...

Kortfattat, men fattbart ... :-)

ERIC SECHER sa...

Annica. Tack. Och lycka till !

RL sa...

Om Vi ser Jorden som en helhet så framstår de allra flesta människorna som lögnare.

Många människorna anser ovanstående som lögn.

Varför då? Därför att ljuga med makten är deras sätt att överleva!
( på talbar fot med makten: Bild )

Förlåt att jag stör med en fråga?

Hur vi har betett oss tidigare,
håller inte längre!

HUR GÖR VI NU DÅ!