Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, juni 25, 2011

Gröna partiet


Joakim  Pihlstrand - Trulp har varit med att starta Gröna partiet. Som en protest mot att Miljöpartiet steg för steg övergivit sina ursprungliga idéer och ideal. Önskar verkligen lycka till.
Han skriver här. De två sista inläggen - om Djurrätt och Vanvård (med filmillustrationer) är skrämmande. Och illustrerar vad ett sjukt system kan göra med hyggliga människor ?
Kanske kan man trösta sig med den här visdomen:


En äldre cherokee lärde sina barnbarn om livet. Han sa till dem: ” Ett slag pågår inom mig. Det är ett fruktansvärt slag mellan två vargar. Den ena vargen representerar rädsla, ilska, hat, avundsjuka, besvikelse, beklagelse, girighet, arrogans, självömkan, skuld, förbittring, underlägsenhet, lögn, falsk stolthet, överlägsenhet och ego. Den andra vargen stod för glädje, fred, kärlek, hopp, dela med sig, lugnet, vänskap, ödmjukhet, vänlighet, empati, givmildhet, välvilja, ärlighet, medlidande och tro. Samma slag pågår inom dig och varje människa också. ” Den vise cherokeens barnbarn tänkte en stund. Då frågade ett av barnen sin farfar: ”Vilken av vargarna skall vinna?” Den gamle cherokeen svarade bara: ”Den som du matar.”



2 kommentarer:

Den du mataR sa...

En lämplig puck i huvudet på mig var det!
DEN DU MATAR!

RL sa...

Tack för vargberättelsen, den gjorde mig uppmärksam, på en av galenskaperna i mitt liv!