Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, maj 07, 2011

Klokare ?


Innan jag åkte till Etiopien försökte jag sätta mig in i säkerhetsläget i Danakilöknen, dit vi skulle. Lasse Berg skrev i Skymningssång i Kalahari att  detta var " ett av världens oroligaste områden, med kringströvande rövargrupper och diverse lösa militära förband ". Hoppsan.
Tog kontakt med Lasse Berg, svenska, tyska, franska och amerikanska utrikestjänster, etiopiska kompisar på jobbet, m fl. Alla avrådde. Men det var svårt att förstå vad i allt jag hörde som var fakta, rädsla, omtanke, politiska hänsyn, gissningar, okunskap, trygghetsnarkomani eller...Jag blev inte riktigt klok.
Nu har jag varit där. Att vi inte råkade illa ut går inte att dra några slutsatser av. Det betyder inte heller att jag kan ha någon generell uppfattning om säkerhetsläget i området. Men jag har en mycket tydlig bild, oändligt mycket tydligare än innan, av att vara där. Jag känner mig lite klokare.


Läser igenom ordväxlingen med Robsten och Johan om Human invandring. Och blir inte klokare. Men slås av alla våra självsäkra och motstridiga uppfattningar, om allt vi inte har någon egen erfarenhet av.
Robsten, Johan:
Min naiva uppfattning om invandring är inte evidensbaserad. Utan grundar sig på min begränsade erfarenhet, av möten med andra människor. 
Ni får förlåta smitningen. Alternativt njuta segerns sötma :-)








2 kommentarer:

Johan sa...

Tack för ett ärligt svar, Eric.

Jag språkade en gång med en man i ca. femtioårsåldern, som förklarade, att han inte hade någon uppfattning om det var fler vapen i omlopp i Sverige idag eller om fler brott begicks m.h.a. skjutvapen (i Sverige) jämf. med för femtio år sedan.

Hans argument var, att han hade personligen inte sett någon förändring (av antalet vapen eller fler incidenter med skottlossning) i sin egen närmiljö - varför han inte kunde uttala sig om någon förändring hade inträffat.

Har du samma inställning? (Jag antar att din egen erfarenhet av vapenincidenter i din omedelbara närmiljö inte heller har ökat.)

ERIC SECHER sa...

Johan,
Inte förrän nu ser jag din kommentar, sorry.
Liknelser är ofta bra, men håller inte alltid.
Om åtskilligt kan jag säga att jag inte har någon uppfattning, dels pga av okunskap men också pga avsaknad av egen erfarenhet. Och kanske också för att jag uppfattar, möjligen på dåliga grunder, att det inte är något stort problem. För min egen del hör nog "vapen i omlopp" dit.
Problem uppstår när egna intryck och erfarenheter inte stämmer överens med vad som sägs och vad som framkommer av statistik. Det kan förstås bero på att man rör sig i en isolerad värld, och därför får en skev bild (reserverar mig för "min begränsade erfarenhet"). Gör hela tiden ärliga försök att konfronteras med invandringen, men borde löpa linan ut och flytta till en invandrartät förort (som någon föreslog att alla icke sverigedemokratiska riksdagsmän skulle göra …). Upplever du själv aldrig att din kunskap inte stämmer med dina egna erfarenheter ?