Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, maj 29, 2011

Idioter



Vi är födda optimister eller pessimister. Johan Norberg brukar tjata om att man ser antingen halvtomma eller halvfulla glas.
Hörde för en tid sedan Nina Björk och KG Hammar på "Tillväxtforum". De verkade ha samma uppfattning om tillväxtens följder, men NB var pessimistisk, KG var klart mer optimistisk.
Idag hör jag Nina Björks söndagskrönika i Gomorgon Världen (P1). Och får lite mer kött på benen varför hon är så uppgiven. Jag tycker hon har helt rätt, "vi är idioter" när vi fortsätter flyga trots vetskapen att tåg är så oändligt mycket bättre för en "febrig" planet. Men på något märkligt sätt lyckas vi leka en låtsaslek, ett slags "rollspel", där ingen behöver känna sig ansvarslös eller ha dåligt samvete.
Kanske vi plötsligt får för oss att spela ett annat rollspel, med andra regler ? Och den gamla föreställningen framstår som urbota löjlig och passé ? Vad sägs om det, pessimisten ?


Att det finns folk som orkar och vill kämpa blev jag påmind om av den här hemsidan.
Men kampen mot maktmissbruk handlar om mer konkreta och synliga missförhållanden, då går det inte lika lätt att spela "rollspel", att låtsas som om problemet inte finns, som vi kan göra med t. ex klimatförändringar.
Helst vill man beställa fram Björks klarsynthet tillsammans med en rejäl portion mod och optimism. Finns det på menyn ?
Själv blir jag med jämna mellanrum beskylld för att vara aggressionshämmad och feg. Och det är alldeles riktigt. 
Sådana människor finns det inte något större behov av när det handlar om att bekämpa orättvisor och missförhållanden.



7 kommentarer:

Pico sa...

Du är inte feg!

Som pilkastare så har Du god hand med (skalpell, som jag inte vet)
att träffa rätt i prick i världens frånvaro av Klotförstånd!

ERIC SECHER sa...

Jo tyvärr. Det som pyser fram här på bloggen skulle sägas öga mot öga, på jobbet, och i andra sammanhang !

Pico sa...

Ligg lågt en stund, Vi kommer starkare!

Anonym sa...

hur kommer det sej då att du själv flyger så mycket, du skriver vi, men det borde vara varje människas uppgift om du vill få en förändring tillstånd att inte göra det som du tycker är så idiotiskt.
själv tror jag att det är betydligt starkare krafter än flyget som påverkar vårt klimat.

ERIC SECHER sa...

Nina Björks inslag handlade om flyga inrikes. Utomlands blir det väl mer försvarbart. Själv tog jag tåget sist till Århus, hade spart många timmar (och pengar) på att flyga :-)

Roland Lidén sa...

När Vi som förtvivlar, sluter oss samman, under vår paroll, vi är lurade, vårt Klotförstånd fattas oss, men när vi tröstar varandra, så händer förunderliga saker!!!

Giv oss vårt KLOTFÖRSTÅND tillbaka!

och det kommer, men icke utan födsloverkar!

RL sa...

Hoppas att kottarna står som spön i backen från Ninas Björk!