Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, februari 08, 2011

Avslöjade


Är det inte brallorna ner på de västliga demokratierna, när reaktionen på upproret i arabvärlden mest handlar om taktiska överväganden. Allt vackert prat om mänskliga rättigheter blir inte mycket värt. Spaltmetrar om vilken knipa Obama hamnat i, eftersom det inte är så lätt att veta vilken utveckling som gynnar USA.
Det blir så uppenbart i sådana här situationer att det finns ingen plats för verklig solidaritet med utsatta människor i en värld av dårkapitalism. Ett system som knivskarpt mejslar fram våra sämsta sidor.
Obama är nog egentligen en rätt hygglig prick, som skulle vilja göra annorlunda. Men han är fast - i fångens dilemma. FD
Peter Wolodarski på (nästan) samma tema, i helgens DN.

21 kommentarer:

Roland Lidén sa...

Presidenten

Välkomna Mina herrar, dags att börja.
Tiderna är dystra, vår framtid dyster.
Det gläder mig att vi kunnat samlas till överläggning om vad som vad som måste göras. Med särskild värme hälsar jag ambassadören från Egypten.

Det är min övertygelse att vårt sedan länge inledda samarbete skall resultera i en stabilisering av läget, så att Vi får en lämplig regering i Egypten, men ingen brådska, mina herrar!
Jag sätter alltid folket främst,
jag lyssnar alltid till folkets röst.
Får jag be därför be chefen för hemliga polisen att lämna en redogörelse för stämningarna just nu.

Polischefen

Filmen "Det stora dårhuset" spelas i Egypten och i USA och i många andra länder.
Det är fråga om en starkt
samhällskritisk film av en gegissör som räknas till en av våra främsta.
En snedvriden uppfattning om vårt land framförs med monumental kraft.

Man väntar sig ett förlösande ord om Jordens framtid!


Presidenten

Jag vill säga det!
Jag kommer att leva i historien
som den störste presidenten
av alla!

Roland sa...

Kunde inte låta bli tangenterna igen.

Det Dårhus, som vi bygger, river sig självt.
Väldigt många har väldigt länge, varnat för att den globala marknadsekonomin inte styrs av De Visa Människorna som inser att våra samhällen inte får vara mera omfattande än att vi alla, kan ha överblick i tid och rum och ta ansvar för vår samtid och vår framtid genom att förmedla vår gryende visdom, från släkte till släkte!
I dag styrs vi av Idioter!

Ett exempel.
Jean Monnet, en av EU:s grundare har sagt:
”Europas nationer bör styras mot en superstat, utan att deras medborgare ska kunna förstå vad som händer. Detta kan uppnås genom små steg, där varje del kommer att vara dolt och motiverat med, att det har ett ekonomiskt syfte, men som gradvis och oåterkalleligt leder till en federation.”

ERIC SECHER sa...

Roland. Jag tycker vi skall sluta skylla på "idiotiska" ledare. Om tillräckligt många vill tillräckligt mycket annorlunda, så blir det annorlunda.

Realist sa...

Så enkelt är det inte Eric! Du skriver ju själv om fångarnas dilemma.

Tillräckligt många annorlunda gör inget annorlunda. De sitter fast i fångarnas dilemma.

Vilka vill offra sig för att det ska bli annorlunda?

Jag har insett för länge sen att man kan inte rädda detta dårhus med storskalighet. Man får göra det lilla i sin närhet.

Min livssyn bygger på "Vördnad för livet"

Människor i flock är farligt, riktigt farligt.

Roland beskriver det bra med hur det är.

/ Realist

ERIC SECHER sa...

Är vi verkligen oöverens i denna fråga ?
Vad skall man säga om protesterna i arabvärlden ? Är det inte människor i "flock" som vill annorlunda, och gör annorlunda.
Du kan rädda dig själv, men är du inte intresserad av att påverka andra ?
Har vi uppfattat fångarnas dilemma på olika sätt ? Poängen är väl att vi drabbas av dilemmat för att vi jämför oss och inte litar på varandra. Om tillräckligt många bryter det mönstret så har vi inget dilemma kvar. (Det ligger nog egentligen i vår natur att lita på varandra, har läst en del om det på sistone).
Att det finns människor som är beredda att offra sig finns det väl gott om exempel på, protesterna i arabvärlden är väl bra det sista exemplet.
Du pratar om flock och storskalighet. Varför inte lika gärna prata om att människor tillsammans kan inspirera och hjälp varandra att skapa en bättre värld ?
"Vördnad för livet" - ja verkligen. Klotförstånd. Men vad vill ni göra för att få fler att komma till samma insikt ?

Roland Lidén sa...

På Klotet finns del att hämta idag.
Realist och Eric, roligt att höra i från er.
För egen del, så har jag ett ursinne som jag måste få ur mig.
Sedan kanske jag kan bli lika balanserade som ni två!
Vad vill Vi göra för att fler ska komma till insikt.
Samarbete? Kan det vara något?

Realist sa...

Jösses, du låter lite upprörd, Eric!

Protesterna i arabvärlden kan tyckas se bra ut. Men tittar vi lite längre fram i leden så inne bär det inte förbättring för människor eftersom hon gräver sin undergång. Hon fortsätter i samma spår: Expantion, lev på andra genrationer, skjuter skulden framför sig, inget ansvar.

Men, upps det är så det ser i i den värld som VI lever. Och den kallas visst demokrati.

Henrik Ibsen har sagt det här:

" Den mest farliga fienden bland oss till sanning & frihet, är den överväldigande majoriteten"

Och demokrati bygger på majoritet.

Rädda mig själv? Nej,det handlar om levnad. Om man tror man ska kunna rädda världen så har man tagit på sig en förstor uppgift.
Man kan bara göra det lilla.

Det är de småtingen som berikar livet.

Visst är det så att de flesta jämför & inte litar på varandra.

Jag jämför inte. Jag litar inte. Jag iakttar.

Man ska inte offra sig.
Man ska gå i livet.

Inspirera andra? Ja, men det är inte lätt med tanke på hur människan satt sig i en rävsax.

Vad göra för att andra ska komma till insikt?

Vi är åt helvete för många, vilket innebär att även om alla skulle komma till insikt så skulle det inte gå att undvika rävsaxen. Vi sitter ju redan där.

/ Realist

ERIC SECHER sa...

Realist.
Hur tror du att det går ?
Vad är ditt alternativ till demokrati ?

Roland sa...

Några som inte bara är åskådare på Klotet är Marie-Louise Kristola, Johan Bergendorf med flera.
De har tagit sig vatten över huvudet, de ser Jorden som en helhet och vill att den ska bestå! (klotförstånd)
Jag tror att de andas med gälar, och antagligen är de flygfiskar.
Jag lyssnar på deras röster på KLOTET på P1 en gång i veckan. De talar om vår situation på Jorden, på ett varmt, insiktsfullt och engagerat sätt. Så gammal jag nu är, så försöker jag tillägna mig deras avspända och samtidigt klara insikter om hur allting hänger samman. (taoism?)

Skulle inte lägga mig i
men kunde inte låta bli

ERIC SECHER sa...

Roland. Ja, Klotet borde man nog lyssna mer på. Tycker att man skall vara glad och och tacksam för alla som, på lika sätt, bidrar till att bredda seendet. Det finns så oändligt mycket fler infallsvinklar än det ensidiga, stereotypa, tillväxttänkandet. Och plötsligt, när vi minst anar det, så har man överskridit en kritisk massa av alternativa synsätt - som tar ett långsiktigt ansvar för klotet, klotförstånd. Rökningen är fortfarande det bästa exemplet på den här "ketchupeffekten", dvs ingenting, ingenting, och sedan hela insikten.
Men jag ogillar verkligen inställningen att "det är redan kört".

Realist sa...

Hur det går? Jag vet inte om jag vill skrämma upp doktorn.

Men du frågade.

Rent matematiskt så kommer det att gå åt helvete. Titta på historien där Människan försöker äga rätten till Världen. Det har gått åt helvet för dem som försökt.

Nu föröker man erövra Världen med ordet demokrati, vilket vilseleder folk. Det är så lätt att bara följa med strömmen när tekniken gör det bekvämt för oss.

Det slaktas 50 miljarder djur om året för att 7 miljarder Människor ska kunna leva & då är inte fiskarna medräknade.

Med bekvämligheten följer lathet & likgiltighet. Man tror att tekniken fixar allt. GLÖM DET!

Ingenting fixar sig självt. Det är alltid nån som får betala priset.

Titta på hur vår Värld ser ut. Hur vi behandlar djur & natur. Hur Människan är så fixerad vid sin hjärna att hon tror hon är världsmästare. Men jösses vad hon ställer till med. Och hon ser inte det, trots hjärnan.

Det finns ett uttryck som säger:

"Att det ända historien lärt människan är att hon inte lärt sig av historien"

Vi kommer att få ett 3:e Världs krig.

Och det är inget som jag tror, rent matematiskt så kommer det att bli så.

Ju fler människor, ju fler tyckande, ju fler konflikter.

Vad altenativet är till demokrati?

GOD LEDARE.

/ Realist

ERIC SECHER sa...

Realist.
Du pratar om den "upplyste despoten" ?
Om man skall vara politiskt inkorrekt så är det en spännande tanke. Men jag tro mycket mer på tanken att det i de "breda folklagret" finns en naturlig känsla för/insikt om vad som är rimliga villkor för oss människor. Tycker att man varje dag möter de som är kloka och insiktsfulla, människor som till fullo inser vad det innebär att vara människa, och var gränserna går. Att gilla demokrati är att låta dessa "vanliga" människor få inflytande över vilka vägval vi gör.
Men det är en grannlaga utmaning att ge sig på makt. I Sverige har vi det som kallas "statsindividualism" (Henrik Bergren), dvs att vi litar på staten, att den kan skydda oss från adel och annan övermakt, så att vi som individer får sköta oss själva. Ett ganska finurligt, och enastående, system. Men jag kan tycka att vi missar den känsla och den gemenskap som man får i mer "kollektivistiska" kulturer.
Känsla eller förnuft ? Du kan inte ena stunden referera till " fixerad vid sin hjärna" och i nästa prata om att man rent "matematisk" kan räkna ut att det blir ett tredje världskrig.;
Min utgångspunkt är att vi är djur, vi har en hjärna som ser precis likadan som den gjorde för 200.000 år sedan. Och att det egentligen är ett mirakel att vi i sådan utsträckning kan anpassa oss till nuvarande förhållanden. Det mesta att våra samlade intryck och kunnande är omedvetet. Vi styrs inte enbart av instinkter, som djuren, men det förnuft som vi fått till skänks har, som Åsa Nilsonne så träffande säger, " fått storhetsvansinne ".
Att vi i huvudsak är styrda av instinkter och omedvetna impulser innebär att det är omöjligt/orimligt att göra rationella kalkyler, som att det med nödvändighet kommer ett "tredje världskrig". Så fungerar inte människor. Om du frågade någon i börja av det andra världskriget hur det skulle sluta, hade nog nog de flesta svarat att Hitler skulle styra världen för överskådlig framtid.
Nej, glöm det där med rationalitet. Det ser eländigt ut, jag håller med dig, men de betyder inte att man skall dra en rak linje mot "slutet".
Kom igen ! TILLSAMMANS kan vända den här "idiotiska tillväxtskutan" mot något mer hållbart.

Roland tänkte och sa...

Någon kanske har undgått följande?

"vi spenderar pengar vi inte har på saker vi inte behöver för att göra intryck som inte består, på människor vi inte bryr oss om".

Ovanstående är ett citat av
Tim Jackson.

ERIC SECHER sa...

Roland
Det låter bättre på engelska ?:
http://ericsecher.blogspot.com/2010/10/prosperity.html

Realist sa...

Eric!

Vad är det att vara människa?
Var går gränsen?
Vad är rimliga vilkor?

Nej Eric. Människor tror att de gör val eller som du uttrycker dig vägval. När du & alla andra lagt sin röst & vallokalerna är stängda så har DU & alla andra ingen aning om vad som sker. Det är politiker som gör vägval & alla andra får rätta sig i leden.

Demokrati är ett ord som makthavare uppfunnit engång i tiden för att få folk att tro de är delaktiga.

Demokrati finns inte. Det är en dåld diktatur.

Ingen sköter sig själv. Vi är beroende av andra & naturen. Staten(politiker) har byggt & bygger upp en verksamhet som människor inte har någon kontroll på. Vi är förslavade. Det är ingen som frivilligt vill jobba 8 tim/dag.
Och lägg till att många får jobba mer en 8 tim/ dag. Som du själv lagt upp på din blogg där Peter Englund skrivit: "Att arbeta åtta timmar dag ut och dag in är givetvis vansinne"

Djur kan tänka, de använder sig inte bara av instinkter.

Att människan skulle vara förnuftig? Nej! Då skulle det inte se ut som det gör.

Du visar nu på att människan är fixerad vid sin hjärna. Djur går på instinkter, människan tänker skriver du.

Jo, jag kan säga att människan är fixerad vid sin hjärna & sen skriva att det rent matematiskt går att räkna ut att det blir ett 3:e Världskrig. Människan är så fixerad VID SIN HJÄRNA ATT HON TROR ATT DET INTE BLIR NÅGOT 3: VÄRLDSKRIG.

I stället för att fråga någon om hur det trodde att 2: Världskriget skulle slutat så borde man titta på historien. Då hade man fått svaret att man kan inte äga Världen, vilket hitler gjorde anspråk på.

Jag ser i sak. Jag kan inte hjälpa att många människor inte är insiktsfulla.

Och visst skulle det gå att vända men tiden talar emot det & det i sak.

/ Realist

Anonym sa...

Retsticka!..:-)

ERIC SECHER sa...

Realist. Visst är demokrati ofta skendemokrati.
Men nog har vi valmöjligheter. Även om det satsas 60 miljarder per år på reklam, så står det mig fritt att avstå.
Glömmer vi bort det som blivit bättre ? (Hans Rosling)
Ser du något ljus ?

Realist sa...

Eric. Om man inte satsar 60 miljarder på reklam så konsumerar inte folk. Vad ska då folk leva utav de som är beroende av att folk konsumerar? Rävsaxen har slagit till.

Vad än människan hittar på så gör hon sig beroende.
Livsfarligt!

Det är därför man ska vara väldigt försiktig innan man sätter i gång med något.

Tao känner till det här. Det är därför Tao förespråkar minsta bemödande.

Reklam har aldrig bitit på mig. Jag är expert på att snäsa av försäljare. Det har gått så långt att när de hör min röst så lägger de på luren.

Hans Rosling anser jag inte speciellt vis.

Bara för att man är professor så kan man säga vad man vill & bli trodd.

Om jag ser något ljus?

Jag ser ljus varje dag. Jag ser det lilla. Jag ser naturen som en helhet & jag som människa är en liten del av den.

Jag kommer att fortsätta med det lilla & vara den lilla människa som är en del av naturen även fast det kommer ett 3:e Världskrig.

Sen finns ju du Eric. Det är ljust.
Likaså Roland Lidén.

/ Realist

RL sa...

Albert tror att det fjärde världskriget kommer att utkämpas med käppar och stenar!

ERIC SECHER sa...

Realist. Du "kan inte hjälpa att många människor inte är insiktsfulla". Går det att göra något åt, tror du ? Gett upp ?
Rrrr. "Med käppar och stenar" -det var en riktig vacker tanke !

Roland sa...

Rrrr. Jag uppskattar dina små tilltag!