Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, januari 04, 2011

Lojalitet



Många vet nog inte att lagen kräver lojalitet med arbetsgivaren, säger Martin Wästfelt på Fackförbundet Unionen, med anledning av mannen som fick sparken från Volvo efter att ha talat illa om sin arbetsplats på Facebook. (DN)
OSMART. Skadar knappast företaget. Låg risk för uppsägning. Usch vilket dåligt schema.
RISKABELT: Viss risk för uppsägning. Skvaller är inte bra. X är ihop  med Y.
URKORKAT: Skadar företaget. Stor risk för att bli uppsagd. Min chef är imkompetent, Jobbet är ett dårhus, Vår produkt är usel, Ledningen tänker säga upp tio personer.
Rannsakar mina egna påhopp. Om övertro på teknik, fixering vid ekonomiska aspekter och falsk marknadsföring/värdegrund. Osmart, riskabelt eller korkat ? 
Risken för övertramp kanske minskar, nu när jag skriver landet-runt-inlägg ?
Känns lite märkligt att kollegorna på landstingsjukhuset inte behöver vakta sin tunga, skyddade av någon yttrandefrihetsprincip som inte gäller inom det privata (?).
Låt tusen blommor blomma.

Inga kommentarer: