Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, december 09, 2010

Klimatångest 4 - Låt dig påverkas !


Det blev en bra, och hoppingivande, avslutning på Svenska Dagbladets serie om Klimatångest - om oron vi inte gör något åt. Psykologen fick sista ordet.

Man motiverar inte människor med enbart siffror och statistik. Det kan konstnärer och reklammakare vittna om. Det gäller att få till en bra mix av känsla och förnuft för att vi skall reagera. Kanske mycket enklare än vi tror, man får det intrycket efter läsning av den sista artikeln. Sociala varelser, som är så beroende av omgivningens gillande, är alltid mottagliga för "god" marknadsföring. Simsalabim kan vi vara beredda att göra väldigt radikala omställningar. Plötsligt var det t. ex en självklarhet att man inte röker på krogen.

Man kan nog säga att klimatfrågan är en socialpsykologisk, inte en naturvetenskaplig, utmaning. Människan är ett emotionsdrivet djur, som fått förnuftet som en tveggad bonus. Förnuftet sitter ytterst som en liten mössa. Den lilla mössan har fått storhetsvansinne, som Åsa Nilsonne uttryckt det.
Det finns hopp ! In med marknadsförarna på klimatarenan !!

SvD
Nationalgridfloe.com

3 kommentarer:

Bosse sa...

Hej Erik,
av en ren slump upptäckte jag din filosofiska blogg idag! Du skrev en gång i tiden ett uppskattande brev till mig ang Tidskriften Medikament, som jag var redaktör för under tio år. Den lades ner 2005. Nu är jag redaktör för två andra blaskor. Och så har jag bloggen Toxiska epistlar.

Keep up the good work!

Bästa hälsningar
Bosse
medicinjournalist

ERIC SECHER sa...

Vad roligt att höra av dig ! Vi sågs väl även när Annika Dahlqvist föreläste, med bruten fot ?
2000 talets Vetenskap låter riktigt spännande …"när andra tiger".
Såg du Birger Schlaugs inlägg om Mona Nilsson ?
http://schlaug.blogspot.com/2010/12/vagar-grava-vagar-utmana.html
Lycka till du med !

Monica sa...

Topp! Hur sprida detta i ett sifferexhibitionistiskt (vet inte riktigt hur det gick med stavningen där...) samhälle???