Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, november 05, 2010

Trippel


Från gårdagen fick jag med mig två ”tripplar”. Som väl båda är varianter på samma tema.

Vid lunchen spånade vi om sjukvården ur olika aspekter. Lite oförhappandes säger den  äldre ögonläkaren vid bordet;
- Ja, det är mycket som gått över styr p.g.a omdömeslöshet, rymligt samvete och girighet.
Jo.



Medan isterbandet blir knaprigt på spisen slår jag en lov ut i elevhemskorridoren, där jag bor den här veckan, och tar en titt på TV:n. Den för mig okände göteborgsfilosofen Bengt Brulde grillas om sin nya bok  Hur viktigt är det att vara lycklig ? Han tycks mena att vi alltför ensidigt fokuserar på lycka. Eller kanske inte ens lycka, utan att bli lyckade. Men det krävs ytterligare två pusselbitar för att komma i mål. Nämligen moral och mening.
Och så drar han en lans för generositet, att dela med sig. Den generöse tillgodoser behovet av moral, skapar känsla av meningsfullhet. Och får lycka på köpet.
Jo men visst. New generosity

Är det mening, moral och lycka att låna flera miljoner till en lägenhet ?
Jo.
Skall förklara en annan gång, när besvikelsen lagt sig.




1 kommentar:

Realist sa...

Habegär är ytlig lycka. Riktig lycka är att inte ha något habegär.

Mitt i ingenting finns allting.

/ Realist