Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, oktober 02, 2010

Slips som gåva

Det händer att jag får presenter av mina patienter.
För några månader sedan fick jag en whiskyflaska av en patient - innan operation. Det kändes inte alls bra.

Nu i veckan blev det uppskattning av ett lite udda slag.
Vi var klara på mottagningen och den mycket välklädde marockanen börjar rota i sin väska.
Vänta lite, jag har en sak till dig. Så tar han upp en slips och håller fram. Den har en fantastisk färg, den går till allt, t. ex till grått, säger han ivrigt. Och lägger upp den gröna slipsen, med en gracil gest, över ärmen på sina gråa kostym. Jag blir lite paff, och ser nog mest skeptisk ut. Men han fortsätter tala för varan. Den har en fantastisk lyster, en vit skjorta,  sen är du fin!
Och han har rätt. Slipsen är verkligen vacker. Jag tackar honom uppriktigt, och vi skiljs åt för den här gången.

Nu har jag provat slipsen. Den är mycket vacker.
Tack.

Inga kommentarer: