Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, oktober 17, 2010

El Senor de los Milagros


På tisdag kommer riddarna för att inta hemlagad coq-au-vin, så idag inhandlades sidfläsket, smålöken, lagerbladen och det andra som skall till. 
Turligt (?) nog svängde jag höger från Götgatan in på Skånegatan, och hamnade mitt i den årliga peruanska festivalen El senor de los Milagros - Miraklernas Herre, som firas till åminnelse av den Jesusbild som målades av en omvänd angolansk slav på en vägg i Lima år 1651. Samma år drabbades staden av en svår jordbävning, men målningen klarade sig mirakulöst. Sedan dess är den mål för pilgrimer och helande. 
Den första processionen med en avbild av målningen försegick 1689, numera är det miljontals peruaner världen över som varje år firar kring den 18 oktober.

Mäktigt, stämningsfullt, exotiskt, oväntat och gratis - mitt på innefolkets huvudgata.




Inga kommentarer: