Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, september 07, 2010

Spontanidrott


Vill så gärna att ideologin håller hela vägen. Eller kanske snarare, skall återspeglas i handling.

Vänsterpartiets ledare Lars Ohly vill helst av allt se Sverige i Champions league. Känns inte riktigt vänster.
I Mitt i Södermalm tar även moderaternas gruppledare i i idrottsnämnden, Billy Östh, till orda om fotboll. Men inte riktigt som man förväntar sig från höger.

Östh slår ett slag för något han kallar "spontanidrott". Aldrig hört uttrycket förut. Det låter fånigt. Och rätt.
Gruppledaren vill ha fler konstgräsplaner i stan. Det lockar nämligen människor till just "spontanidrott". Nyttjandegraden har ökat med över 1000 % (! ? - Om man tidigare spelade en dag i månaden, så spelar man nu tio ??)

I den lilla parken mellan Tjärhovsgatan och Folkungagatan har man anlagt konstgräs. Och nog har jag sett, moderaten har rätt, att där kickas det som aldrig förr. Inga klubbar, inga regler. Bara på skoj, helt "spontant".

Får väl tillstå, att någon enstaka gång känns moderaterna nytt, och vänstern gammalt.

Street tennis
Vintervän

1 kommentar:

"KK" sa...

1 + 10 = 11
För att undvika missförstånd. När jag i ett tidigare inlägg, använde ordet, läkare, tänkte jag inte på att Du just är läkare. Jag tänkte på politiker som medvetet ställer fel diagnos för att vädja till folkets inre röst.
Folkets inre röst förstärks med ca 60+2 miljarder per år om man räknar in stora företags hemliga bidrag till Högern för att bidraga till den demokratiska processen!
För övrigt tycker jag att det är synd att God vilja, Omtanke och Förmåga att att göra ett gott arbete, där resultatet är långsiktigt hållbart, i dag nedvärderas av de styrande ekonomerna.
Roland Lidén