Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, september 18, 2010

500-lappen


Ur SvD.se/opinion idag


Det som lite föraktfullt brukar kallas plånboksfrågor sägs dominera valrörelsen. För den som tycker att det är futtigt att sträva efter att människor ska få en bättre vardag rymmer de också en moralisk aspekt: Ska människor med vanliga inkomster få behålla mer av sin lön, eller stå med mössan i handen och vänta på en hundralapp i höjt barnbidrag?
(Ledarskribent Maria Eriksson)


Idag lämnar vi över en symbolisk femhundralapp till Fredrik Reinfeldt och alliansen. Vi säger tack men nej tack. Det räcker nu. Vi tänker inte sälja ut våra barn och barnbarns framtid för femhundra spänn, skriver Jakop Dalunde och Maria Ferm, Grön Ungdom.
Fredrik Reinfeldt har förminskat valrörelsen till att handla om några fler hundralappar i plånboken när den borde handla om mänsklighetens överlevnad, om vår gemensamma välfärd, eller om vilket samhälle vi vill leva i om tio, tjugo eller femtio år.
Mänskligheten står inför en av sina största utmaningar någonsin. De kommande tio åren måste vi påbörja en gigantisk omställning av hela samhället, vi måste bryta oljeberoendet nu om vi ska ha någon chans.
Annars är det kört.


Hur kan Maria E och Maria F se så olika på vår belägenhet ?
Jag kan hitta på massor av tänkbara, teoretiska, förklaringar. Utan att förstå ett dyft mer.
För att förstå skulle jag troligen behöva lära känna dem. Se hur de lever sina liv, höra hur de vuxit upp, vad de råkat ut för, o.s.v. Då kanske jag skulle förstå lite bättre. Men bara lite ?

Eller hamnar vi till slut i Johan Norbergs lycko-resonemang ?
Hur vi ser på världen är till 50 % genetiskt betingat. Maria E har begåvats med en "individen är stark-gen" som inte sviker henne ens när vattnet står över tröskeln. Maria F saknar den genen.

ORO

1 kommentar:

Roland Lidén sa...

Jag kommer att gå och att rösta, men ingen kommer att rösta på någon form av Klotförstånd.
Jag kommer att blänga på flera stycken.
När jag kommer hem, ska jag försöka tänka på att Glaset är halvfullt.
När kvällen är till ända, kommer jag att söka tröst, i någon bok om människor som talade sanning och levde på Jordens villkor och fylla glaset till brädden och supa mig full!
I morgon kommer jag ställa till med något, det kommer att handla om Klotförstånd!
Morgonen är såå, lång ända tills tillräckligt många har insett att dom tillhör biosfären, när detta inträffar kommer hitintills helt otänkbara drömmar att drömmas, dikter att diktas och Jordens representanter kommer att våga framträda.

Jag bara övar.
Glaset har varit något mer än halvfyllt.