Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, augusti 01, 2010

Initiativet


Nog blev det en annorlunda läsupplevelse.
Söndag eftermiddag, sitter på Café Munken och bläddrar i dagens aviser. Återigen bjuder SvD och Brännpunkt på spännande läsning . Det handlar om global uppvärmning, och det är skrivet av Magnus Westerstrand från Uppsala-initiativet.
Uppsala-initiativet ? Någonstans i bakhuvudet känner jag igen (?) namnet på grupperingen, och jag är ganska säker på att de står för uppfattningen att global uppvärmning är global hysteri.
Med dom glasögonen läser jag vidare. Läser hela artikeln, noggrant, och tänker att det måste vara någon ironi som jag inte uppfattar, ( typ skatteskojaren Mats Roslin , skattehöjning.nu), eftersom budskapet i artikeln är att klimatskeptikerna använder sig av påkostade och synnerligen raffinerade metoder för att få utrymme och för att framstå som trovärdiga.

Efter avslutad fika, väl hemkommen, om än förvirrad, får jag hjälp av Google. Uppsalainitiativet startades som svar på Stockholmsinitiativet. - Just det, så hette dom, de klimathots-skeptiska professorerna ! ( Klimathysteri )

Westerstrands artikel berör mer än bara fakta i målet om global uppvärmning. Den belyser verkligen hur lätt det är att låta sig luras, allrahelst när det finns starka ekonomiska intressen, som så gärna vill att jag låter mig luras.
Sen kanske inte alla är lika lättledda som ES..?

(BILD Bertil Bolin, förutsåg effekterna av koldioxidutsläppen redan på 60-talet, en av intiativtagarna till FN;s klimatpanel)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bertil Bolin är skurken i dramat.

ERIC SECHER sa...

Aha, du är från Stockholm ? Inte Uppsala ?

Anonym sa...

Malmö Initiativet. :)

ERIC SECHER sa...

Roslin har fått sin överman ?
http://cyklaimalmo.blogspot.com/2009/01/malminitiativet.html ??
:-)