Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, juni 16, 2010

Do on dot




















Vårterminen avslutades med ett säljmöte. IT-företaget Do On Dot fick chansen att väcka vårt intresse för digitala checklistor och mobil datafångst. Säljaren, och tillika VD:n, blev varse hur lätt man trampar på ömma tår i mötet med doktorer. Närmast allergiliknande försvarsreaktioner mot att lätta lite på förlåten till hur vi doktorer använder vår tid.

Vilket påminner om vad Barbro Dahlbom Hall beskrev redan på 1989 i boken Lära läkare leda.
Som jag ser det, efter färska kurser i Humanistisk medicin och LEAN health care, borde det gå att förena respekten och intresset för den unika patienten med insikten att systemfel och flödesstörningar ofta betyder mer för patienten än den enskilde doktorns insats.
Som jag ser det, de dagar då huvudet är tungt och himlen är grå, finns det stor risk att LEAN misstolkas som ett redskap att krympa resurserna och öka takten. ( Fast det egentligen handlar om att hushålla med befintliga resurser och att hålla en jämn och behaglig takt. )
Som jag ser det, alla de stunder jag tänker att verkligheten-är-en-väv-av-evig-förändring - genomträng-den-och-nå lugnet-bortom , är det ganska absurt att vi måste leva efter tron på " ständiga förbättringar ". Absurt, och tragiskt.

(Bild: Dot Robinson)

Inga kommentarer: