Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, juni 26, 2010

Afrika i kvarten


I kväll tjoade och skrek vi igen, Å och hennes pappa. Och visst hjälpte det. Och visst var det precis så där rafflande som man kan önska sig, en underbar ljus sommarnatt. 2 - 1 till Ghana mot USA . Det, fotbollstokiga, fattiga lilla landet spöar stormakten med de oändliga resurserna. Nog känns det bra.

På verandan, dagen efter en lyckad midsommarafton, försjunker jag i Aftonbladet och en klockren debattartikel.
0,005 % skatt på internationell valutahandel skulle inbringa 300 miljarder kronor per år. Det räcker en bra bit, om man vill göra något åt att att en sjättedel av jordens människor går och lägger sig hungriga.
Det är snart 30 år sedan James Tobin lade fram det här förslaget (Tobinskatt). Äntligen börjar det tas på allvar, även i breda politikerkretsar. Det känns riktigt bara.

Vem gillar inte historien om David och Goliat ?
Vem älskar inte Robin Hood och Karl- Bertil Jonsson ?
Det handlar väl till syvende och sist om att släppa fram jämlikhetsanden. Och inse att vi alla vinner på det.

Om det sedan finns något utrymme kvar för ädel tävlan, och rafflande VM-matcher - det blir en knäckfråga.

2 kommentarer:

Åsa Secher sa...

Karl-Bertil om jag får be ;)

Ska googla lite på den där Tobinskatten, känns irriterande välbekant

ERIC SECHER sa...

Dr Jekyll och Mr Hyde....
1. Om jag skriver Carl Bertil med C så är det C !
2. Vad spelar det för roll ?
3. Jag är tacksam för att någon håller koll på min usla stavning.

Gud nåde om Jekyll och Hyde också är felstavat...

Tobin är nog väl värd en ggogling.