Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, april 29, 2010

Zygmunt Bauman


Stöter ihop med en av röntgenassistenterna i omklädningsrummet. Vi brukar inte språka men nu kommer han ut från duschen, frustande, stönande och klagande på att jobbet blivit enbart produktion och löpande band. Han börjar prata om Göran Rosenberg och skillnaden mellan plikt och profit. Hoppsan ! Varför har jag inte snackat med den här grabben förut, tänker jag. Sen börjar han orda om någon Zygmunt Bauman, och nu är han riktigt i gasen. Konsumtionsliv. Den borde du läsa !

Det blir en en vända på stan. Myggmedel från apoteket, onödigt dyr tropiksskjorta från Naturkompaniet och Bauman från Akademibokhandeln. Konsumtionsliv och Det individualiserade samhället. Kort sagt lämplig proviant på väg till Afrika.

Kan inte riktigt förstå hur jag undgått Zygmunt.
Det gäller att slå sig i slang....


Plikten och profiten
Gemenskap

3 kommentarer:

RL sa...

Bra är det inte, utan riktigt illa...
Harry Martinsons slutord i Gyro är: Den nuvarande civilisatoriska utvecklingshetsen i världen kan inte fortgå, med mindre än att den slutar i ännu värre katastrofer. Ty denna utvecklingshets bottnar i omdömeslöshet. Det bottnar i att människorna fortsätter med att kräva även sedan de mist sin förmåga att förutse."

Denna sits, sitter vi nu alla i.
Vi är alla galna som sprattlar i det nät, som Kapten Konkurs styr.
Styr och styr, förresten.
Vår omdömesförmåga, är den inte i hög grad,
styrd av ReklamKapitalet, och Marknaden som så att säga, predestinerar oss att tro att vi lever i en demokrati.
På den Arken, som vi åker med och tror att vi Styr, så är vi parkerade i Aktern, medan systemen styr utan ansvar för hur det går på längre sikt.
Ordinationen blir - jag saknar formell kompetens - men ger råd ändå.

Om den insikten, blev allmänt accepterad,
att vår individuella framfart, är galen och
galen i olika hög grad, så kanske en omställning av vår livsföring, till en långsiktigt hållbar livsföring och hållbara samhällen under en Global rättsordning, skulle kunna ske utan alltför omfattande skador, på vårt Klot!

Så här sskrev jag på Klotet nyss, och kom jag att tänka på en Legimiterad person.

Om Du skulle göra en diagnos,
och rekomender en medisin, hur skulle det då se uy?

ERIC SECHER sa...

Även när man är riktigt illa ute kan räddningen vara nära.
Inte så sällan är lösningen enkel.
Kollektiva attitydförändringar kommer plötsligt. När man överskridit den"kritiska massan".
Diagnos. Godartad girighet.
Ordination: Givmildhet, 1 matsked morgon och kväll.

RL sa...

Du är lite stygg, men tack ändå!