Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, mars 27, 2010

Goda män


På DN;s familjesida uppmärksammas att Torbjörn Pettersson , ordförande för Afganistankomittén, fyller 50.
– En drivkraft för mig är att göra världen lite bättre än den var när jag kom till den. Jag vill förstå och förklara, och är nog en ständigt grubblande altruist.
Kommer att tänka på ett Debattprogram i vintras , apropå att någon högt uppsatt och ansedd person (militär?) ertappats med sexuella övergrepp (koppleri?). En av de kvinnliga debattörerna ville varna för vad hon kallade goda män. Bakom en altruistisk fasad döljer sig en skröplig varelse. En fasad som kanske i inte i första hand är avsedd att dölja, utan snarare ett uttryck för kompensation, gottgörelse och en inre kamp.
Tror förstås inte att detta gäller Torbjörn Pettersson. Men av och till undrar jag om det gäller mig själv. Varför så mycket prat om godhet och rättvisa. Taoism ? - Nej, knappast.

Journalisten Andreas Ekström brottas med samma frågor i sin nyutkomna bok Googlekoden. Om företaget som skänker en procent av omsättningen till sociala projekt och vill leva efter slagordet Don´t be evil.
- Kan man bli så imponerad av företagets goda gärningar att kritiken och granskningen mildras ?
- Ja, det är jag övertygad om. Jag försöker hela tiden utvärdera min känsla för Google.
(Fria tidningen)

(Julevangelium)

Inga kommentarer: