Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, mars 20, 2010

Epistaxis (näsblödning)


Synkronicitet (S):
Blev häromdagen tillfrågad, i min egenskap av legitimerad läkare, om det finns ett samband mellan näsblod och stress. Nej, något sådant kände jag inte till.
När dr Magnus - lean - Lord (L)igår skulle illustrera vantrivsel och dåligt medinflytande sa han att folk kommer till jobbet med näsblod, och går hem med näsblod. Hoppsan.
Frågar bänkgrannen, som viskar att ibland kan näsblod bero på stress.
??

En liten tur på nätet visar att "folk", dvs icke legitimerade läkare, kopplar ihop näsblod och stress, något som den medicinska expertisen inte vill kännas vid när man går igenom bakomliggande orsaker till epistaxis.
Till slut hittar jag en uppgift från Malmö, där man listar att försämrad hemostas (blodstillningsförmåga) kan bero på fibrinolytisk (nedbrytning av fibrin) aktivitet orsakad av bakterier eller stress. Se där.

1 kommentar:

Anonym sa...

Näsblod
Jag tror att det pågår strider i många människors huvuden.
Det kan till och med gå så långt att det går till blodutgjutelse.
Den nyheten kan då strömma ut genom näsan
och kanske kan få något, att falla någon på läppen och att få blodad tand?