Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, januari 19, 2010

Mästarnas mästare


Taoismen handlar, delvis, om att inte tävla. Att inte jämföra sig. Att inte ha något emot att ställa sig längst bak.
Jag tror att världen skulle se bättre ut om vi kunde låta den välsignade konkurrensen stå tillbaka. Och låta kärlek och omtanke ta större plats. Kalla det gärna kvinnligt.
Före min egen del är det nog ett önsketänkande, slår det mig när jag ser Mästarnas mästare, SVT 1. För Stefan Holm, och de andra pensionerade elitidrottarna, blir leken snabbt på allvar.
I Tour d Afrique 2007 hade jag föresatt mig att "just see Africa", men kunde omöjligt stå emot tävlingsinstinkten.

Kärlek, omtanke OCH tävling, är det en möjlighet ?
Precis som 2009 , har man en känsla av att några i 2010 års upplaga av Mästarnas mästare kan ställa upp i den grenen. Happarandasonen Tomas Johansson, t.ex.

Himmelens Tao
är att gynna och ej skada
Den ädla människans Tao
är att göra väl och ej mäta sig med andra.
(vers 81)

1 kommentar:

Realist sa...

Det oförstörda barnet tävlar inte. Det leker precis som vattnet leker sig fram förbi hinder som stenar.

För att dra en kort historia
så tar jag den om bångstyrige hästen. Det var en häst som stog på en gata & var riktigt svårhanterlig. Denne häst hindrade folk att ta sig fram på gatan.
Folk ville ju gå på gatan men vågade inte för hästen. De försökte men ingen lyckades.
Då ropar någon: "Nu kommer Mästaren! Nu får vi se hur det går!"

Mästaren ser hästen vänder & tar en annan gata.

Mästaren mätte sig inte med hästen. För det går åt mindre energier att ta en annan gata en att brottas med en häst.

Jag hävdar att Människor som tävlar har dålig självkänsla.
Man vill visa, titta! vad duktig jag är! jag är bättre en dig.

Vers 81 klockrent!

/ Realist