Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, december 05, 2009

Tao Te Ching - sammanfattning

























Har nu lagt ut verserna i den andra delen av Tao Te Ching.
De som handlar om Dygden - Te.

Favoriten är nog vers 79:

Den som äger dygden vill försoning
den som icke äger dygden vill fastställa skulden.


eller

En dygdig människa utför sin del
men en odygdig människa
kräver av andra att uppfylla sina skyldigheter.


Något att tänka på inför klimatmötet i Köpenhamn.

Annars är vers 67 en god sammanfattning av hela verket:

Tre skatter äger jag;
vakta dem och bevara dem.
Den första är kärlek.
Den andra är måtta.
Den tredje är tillbakadragenhet.


eller

Jag har tre skatter som jag vårdar
Den första är nåd
den andra är måtta
den tredje är att avstå från att stå främst i världen.



Eftersträvansvärt ? Absolut !
Omöjligt ? Kanske.

2013 - 08 15
Omöjligt ? Nej, det tror jag inte.

Inga kommentarer: