Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, december 29, 2009

Rum för alla


Det är fullt på Cafe String, så jag hamnar i fönstret på Gildas Rum, vid Nytorget. Hög mysfaktor, massor av vänlighet.
På andra sidan gatan ser jag stadens fina ute-WC. En kvinna lägger i pengar, flera gånger - men dörren ger inte vika. Hon slår på myntinkastet, sparkar på dörren, tar sats, slår igen, sparkar igen. Sen tar hon upp ett kofotsliknande verktyg och bänder i dörrspringan. Utan resultat.
Jag går över gatan. Det är en kissnödig, hemlös narkoman som är ledsen över två förlorade femkronor.
Vi provar med några enkronor med samma dåliga resultat. Hon får två guldpengar och jag föreslår att hon kan låna toaletten på Gilda.
Går tillbaks till min fönsterplats i värmen. Efter en stund tar den hemlösa kvinnan mod till sig och kommer in och frågar om lov att låna toaletten. Det går bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

""Be the change you wish to see in the world.""
Mahatma Gandhi

ERIC SECHER sa...

YES !