Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, november 14, 2009

TAO 70

LXX
Min lära är lätt att fatta och enkel att efterleva,
men i hela världen finns ingen som kan fatta och efterleva den
I mina ord finns en skapande grundsats,
i skeendet finns en lag
Emedan den icke är känd,
därför blir jag icke förstådd.
Få är de som känner mig,
därför är mitt värde stort
Sålunda bär den vise en grov klädsel
och gömmer en skatt av jade i sitt bröst.


70
Mina ord är lätta att förstå och lätta att utföra
Ändå är det ingen människa i världen
som förstår eller utför dem

Mina ord har ett ursprung
mina handlingar har en överhöghet
För att människor förstår dessa
kan de inte förstå mig

Det är just i att så få förstår mig
som mitt värde ligger
Därför har den ädla människan grova kläder utanpå
och jade inunder.

Inga kommentarer: