Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, november 14, 2009

TAO 69

LXIX
Detta är erfaren krigares valspråk:
Jag dristar ej stå som utmanare, jag spelar hellre den inbjudnes roll
Jag dristar icke rycka fram en tum utan drar mig hellre tillbaka en fot
Detta är att rycka fram utan att marschera,
att aldrig kavla uppärmarna,
att icke gå till direkt angrepp,
att stå väpnad utan att vapen.
Ingen större olycka finns än den att underskatta en fiende
När därför två jämnstarka härar drabbar samman
då segrar den som sörjer.

69
Härföraren säger:
Jag törs ej göra den första rörelsen
utan skulle hellre vänta, som gästen gör
Jag törs ej avancera ett fjät
utan skulle hellre ta ett kliv tillbaka

Detta kallas att marschera
utan att röra sig
att kavla upp ärmen utan att blotta sin arm
att gå i värn utan att sikta någon fiende
att beväpna sig utan vapen

Inget är värre än att underskatta fienden
Den som underskattar fienden
kan förlora min skatt
Därför, när slaget går av stapeln
kommer den bedrövade att segra.

Inga kommentarer: