Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, november 14, 2009

TAO 67

LXVII
All världen säger: mitt Tao är dårskap, ty det är stort
Emedan det är stort,
därför är det likt ett dårskap
Om det icke liknade ett dårskap,
då hade det för länge sedan blivit smått

Tre skatter äger jag;
vakta dem och bevara dem
Den första är kärlek
Den andra är måtta
Den tredje är tillbakadragenhet
Kärleken ger mod
Måttan ger kraft till övers
Tillbakadragenhetger förmåga till till utveckling och mognad
Den som överger kärlek och mod,
överger måtta och kraft till övers,
överger sista platsen och rusar mot den främsta,
han är dödens.
Ty kärleken är segerrik i sitt anfall,
osårbar i sitt försvar
Med kärlek väpnar Himlen dem som den icke vill låta gå under.


67
Hela världen säger att att min Tao är väldig
och olik allt annat
Det är för att den är väldig
som den är olik allt annat
Vore den lik allt annat
skulle den för länge sedan ha krympt till futtighet

Jag har tre skatter som jag vårdar
Den första är nåd
den andra är måtta
den tredje är att avstå från att stå främst i världen
Från nåd kommer mod
från måtta kommer storsinthet
från att inte stå främst kommer förmågan att styra

Men mod utan nåd
storsinthet utan måtta
styre utan att avstå från att stå främst
är säker död

Den som strider med nåd ska vinna
Den som försvarar sig sig med nåd är trygg
Himmelen ska skydda honom med nåd.

Inga kommentarer: