Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, november 14, 2009

TAO 57

LVII
Land styrs med lag
Krig förs med list
Världen vinns genom att icke handla
Hur vet jag att så är ?
Genom detta:
Ju flera förbud, ju fattigare folk
Ju flera vapen, ju oroligare rike
Ju fler uppfinningar,, ju fler sluga påfynd
Ju fler förordningar, ju fler tjuvar och rövare
Därför säger den vise:
Jag handlar icke, och folket förändras självmant
Jag älskar friden och folket gör självmant det rätta
Jag är icke beskäftig och folket vinner själv rikedom
Jag hyser inget begär, och folket når själv enkelheten.


57
Ett rike styrs genom pålitlighet
Ett krig vinns genom överraskning
men världen räddas genom att lämnas ifred

Hur vet jag att det är så ?
På grund av detta:
Ju fler förbud
desto fattigare blir folket
Ju fler skarpa vapen
desto större blir rikets svårigheter
Ju fler kunniga och fyndiga
desto fler förändringar äger rum
Ju fler lagar och bestämmelser
desto fler tjuvar och och rövare

Därför säger den ädla människan.
Jag handlar ej
och folk blir av sig själv till det bättre
Jag njuter frid
och folk blir av sig själva rättrådiga
Jag gör inget
och folk blir av sig själva rika
Jag har inga begär
och folk blir av sig själva enkla som det okarvade träet.

Inga kommentarer: