Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, november 14, 2009

TAO 53

LIII
Bleve jag plötsligen begåvad med kunskap
till att vandra Taos stora väg,
då skulle jag sky att yvas över mig själv
Taos stora väg är lätt att gå
men folk älskar små sidovägar
Ståtliga står palatsen
men fälten ligger oplöjda och ladorna tomma
Klädda i granna kläder,
omgärdade med skarpa svärd,
utsvävande i kräslig mat och dryckjom
lever de som har övernog av rikedom och ägodelar
Detta är roffares föredöme
Främmande står det för Tao.


53
Om jag har blott en smula förnuft
går jag den raka vägen
och fruktar endast att böja av från den
att hålla sig på den raka vägen är lätt
men människor föredrar att böja av

När palatset är ståtligt
då fylls åkrarna med ogräs
och kornbodarna är tömda
somliga har praktfulla klädnader
bär skarpa svärd
och frossar i mat och dryck
De vältrar sig i rikedomar
de är rövarbaroner

Detta är förvisso inte Tao

Inga kommentarer: