Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, november 14, 2009

TAO 49

XLIX
Den vise hävdar icke någon mening
Folkets mening gör han till sin
De goda kallar jag goda,
de onda kallar jag även goda
Dygden är godhet
De sannfärdiga tror jag
de osannfärdiga tror jag även
Dygden är tro
Lugn och oberörd lever den vise i världen
Folket i världen följer honom med ögon och öron,
och den vise betraktar dem alla såsom sina barn.


49
Den ädla människan har inget sinne för sig själv
han gör andras sinnen till sitt

Jag är god mot människor som är goda
jag är också god mot människor som inte är goda
Så nås godhet
Jag visar trohet mot människor som är trogna
jag visar också trohet mot människor som inte är trogna
Så nås trohet

Den ädla människanär ett med världen
och lever följsamt med den
Människor vänder sina ögon och öron mot honom
och den ädla människan värnar om den som sina barn.

Inga kommentarer: