Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, november 03, 2009

Rädda om rädslan

















Försäljaren utanför Systemet på Folkungagatan hjälpte mig att hålla cykeln medan jag lastade på flaket med öl på pakethållaren. (Tänkt att släcka törsten på kollegorna i morgon efter jobbet.)
Klart man gengäldade med att köpa senaste numret av Situation Stockholm.
Där finns en intressant intervju med statsvetaren och proffessorn i socialt arbet, Hans Swärd.
 Jag köpte Situation Stockholm idag. Men tjejen som sålde tidningen såg väldigt ren och proper ut, inte alls som en hemlös. Jag blev nästan lite misstänksam." 
För en hemlös person räcker det inte med att vara hemlös, han eller hon måtste också spela rollen som hemlös på ett sätt som stämmer med de förväntningar som allmänheten och myndigheterna har.
Då jag intervjuat hemlösa händer det ganska ofta att de beskriver hemlösheten som ett val.....Säger man hela tiden att man gjort felaktiga val är det väldigt svårt att stå ut. Det blir ett enormt hot mot ens innersta kärna.
Trots att de hemlösa befinner sig mitt i samhället uppfattar de ofta att de är osynliga. Genom att inte låtsas om att de finns markerar vanligt folk att de inte har något gemensamt med "dom där". Enligt Hans Swärd handlar det om sofistikerade försvarsmekanismer som vi människor tar till när vår självbild hotas. För det finns en fara att komma för nära. När vi börjar tänka på "dom" som "oss" och när Främlingen plötsligen känns bekant kräver vårt samvete att vi agerar.
- Många av oss har dubbla boenden, lägenheter och sommarstugor. Samtidigt finns det mer än 18.000 människor i Sverige som är hemlösa. Hur kan vi stå ut med en sådan konstant ojämlikhet och ändå sova gott om natten ? Jo, helt enklet genom att avsäga oss ansvaret och lägga skulden för problemet hos någon annan, i det här fallet hos den hemlöse själv.

Inga kommentarer: