Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, november 08, 2009

KPA-besked


Det är något kusligt med pensionsbeskeden som trillar ner i lådan. Som om det handlade om den slutgiltiga domen.
Kuvertet från KPA får ligga till sig några dagar i brevkorgen. När så allt känns i ordning, lugnet har infunnit sig, är det dags att sprätta.
Med stora bokstäver står det överst: Din framtida pension är viktig. OK.
Sen får jag veta att min tjänstepension blir 401 kr/månaden.
Uups. Det låter lite ynkligt, t.o.m för en tagganerare.
Sen hittar jag en folder till. Där står det att jag skall få 12.422 kronor i månaden, från januari 2020.
Det låter betydligt bättre. Klart över existensminimum.

Jag pustar ut. Så farligt var det inte.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag får bara 54 kr, respektive 797 kr. Snyft, du får bjuda på en fika ibland....

ERIC SECHER sa...

Ja, det ska jag i sanning göra !

Anonym sa...

Tackar, kanske en liten kardemummabulle också./suz