Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, november 03, 2009

EN TEXT



Dagens referat från boken om (bl.a) Marcel Duchamp.
Tidigare referat.









Hela Duchamps liv utgör en stor och mångbottnad TEXT.
EN text som innesluter en estetik, en etik och en teori om kärleken.

Detta kan leda till en lätt yrsel eller bävan. Idag tycks vi leva ett antal olika liv under vår tid här på jorden. De livslånga projekten och de sammanhängande liven gynnas inte av tempot och de snabba förändringsprocesserna i dagens globala samhälle.

Ett livslångt sammanhållet projekt kräver av projektmakaren makt och kontroll över sitt eget liv.
Duchamp tog sig denna makt. Han arbetade och skapade för sitt och sina vänners nöjes skull.
Inte av plikt och inte av av beställning från marknaden.

Duchamp gick sin egen väg, långsamt och koncentrerat, nyfiken och äventyrslysten, öppen för det nya.
Duchamp gick sin egen väg, mitt i samhället. men några steg före.

BILD: Bottle dryer t.h

1 kommentar:

RL sa...

Mitt i samhället,men några steg före.

Hur mitt i samhället blev min hjälpmotor, ska jag berätta om en dag
men nu blev det för sent, för en som fötts med den orimliga uppgiften att tillsammans med andra rädda varandra!